Poszkodowany, którego samochód ucierpiał w wypadku samochodowym przede wszystkim myśli o tym, aby naprawić pojazd. I ile usterka nie jest poważna, kwotę na jej naprawę może szybko wyłożyć z własnej kieszeni, ale zdarzają się też sytuacje, że naprawa samochodu po kolizji może wiele kosztować. Nie każdy kierowca ma na tyle wolnych funduszy, aby ją pokryć. Wtedy z niecierpliwością czeka na wypłatę odszkodowania z OC sprawcy. To ono ma pokryć koszty koniecznych napraw. Zobacz jak szybko uzyskać odszkodowanie za wypadek komunikacyjny.

Odszkodowanie za uszkodzony samochód, skąd jest wypłacane?

Poszkodowany, czyli właściciel uszkodzonego w wypadku lub kolizji samochodu o ile nie jest sprawcą zdarzenia, może wystąpić o odszkodowanie do firmy ubezpieczeniowej winnego. Firma ta na podstawie opłacanych przez sprawcę obowiązkowych składek na ubezpieczenie OC wypłacić rekompensatę za szkody. Z tytułu tego ubezpieczenia pokrywane jest także zadośćuczynienie za szkody osobowe, np. złamaną rękę czy zwichnięty obojczyk. W teorii wypłata odszkodowania za wypadek komunikacyjny jest bardzo prosta, jednak jest tak tylko w teorii. Jak pokazuje praktyka, firmy ubezpieczeniowe niechętnie chcą wypłacać wysokie odszkodowania. Do ich częstych praktyk należy zaniżanie kwoty świadczenia lub opóźnienie terminu jego wypłaty. Wszystko to sprawia, że poszkodowany nie może szybko uporać się z konsekwencjami wypadku, np. naprawić usterek w samochodzie. W związku z tym każdy kierowca powinien wiedzieć jakie kroki podjąć, aby przyspieszyć całą procedurę.

Krok 1: czynności, które należy podjąć na miejscu kolizji

Po kolizji (czyli zdarzeniu drogowym, w którym nie ma ofiar w ludziach) należy przede wszystkim skupić się na pozyskiwaniu dowodów. W przypadku, gdy winny całego zajścia nie ucieka od odpowiedzialności i decyduje się przyjąć rolę sprawcy na siebie, konieczne jest spisanie z nim odpowiedniego oświadczenia. Oświadczenie to będzie potwierdzeniem, co tak naprawdę się wydarzyło. Musi ono zawierać: dane uczestników kolizji, dane samochodów biorących w niej udział, dane ubezpieczyciela sprawcy kolizji oraz polisy OC, rysunek sytuacyjny, jasne oświadczenie o winie, opis zdarzenia, data i podpisy. Oprócz samego oświadczenia dobrze jest uzyskać numery telefonów od ewentualnych świadków samego zdarzenia lub też nagrania np. z monitoringu parkingowego. Poszkodowany koniecznie powinien wykonać dokumentację fotograficzną powstałych w samochodzie uszkodzeń.

W przypadku, gdy sprawa nie chce się przyznać do winy, odmówił podpisania oświadczenia, jest w stanie nietrzeźwym lub pod wyraźnym wpływem środków odurzających, a także, gdy uciekł z miejsca wypadku, należy wezwać policję. Wtedy to ona sporządza notatkę ze zdarzenia, która również jest przekazywana ubezpieczycielowi.

Krok 2: kontakt z ubezpieczycielem sprawcy i wycena szkód

Kolejny krok obejmuje skontaktowanie się z firmą ubezpieczeniową sprawcy wypadku w celu poinformowania ich o szkodzie, która nastąpiła. Zgłoszenie można wykonać telefonicznie, osobiście lub za pomocą strony www. W trakcie całej rozmowy należy poinformować ubezpieczyciela, gdzie znajduje się obecnie uszkodzony samochód. W to miejsce zostanie skierowany rzeczoznawca, który oceni rozmiar szkód. Należy pamiętać, że do czasu pojawienia się rzeczoznawcy i oględzin uszkodzonego pojazdu nie należy go naprawiać czy wymieniać części. Takie działania mogą spowodować, że towarzystwo ubezpieczeniowe obniży wartość rekompensaty.  W tym kroku jest również miejsce na przekazanie ubezpieczycielowi kompletu dokumentacji i dowodów z miejsca zdarzenia.

Krok 3: oczekiwanie na decyzje ubezpieczyciela

Po oględzinach i wycenie szkód przez rzeczoznawcę, a także przekazaniu firmie ubezpieczeniowej kompletu dokumentów przychodzi czas na oczekiwanie na decyzje. Ta powinna nadejść do 30 dni od daty zgłoszenia szkody. W tym terminie ubezpieczyciel zobowiązany jest również do wypłacenia świadczenia. Jeśli przypadek jest skomplikowany, wypłata może zostać przesunięta o 14 lub kolejne 60 dni. Maksymalnym terminem rozpatrzenia sprawny likwidacji szkody jest 90 dni. Termin ten dotyczy sytuacji, gdy w sadzie nie toczy się postępowanie ws. zdarzenia drogowego. Jeśli tak jest, wielu ubezpieczycieli  z wypłatą świadczenia czeka do jej zakończenia. O swoich decyzja ubezpieczyciel musi poinformować  poszkodowanego na piśmie. Oznacza to, że poszkodowany musi dostać pismo przyznające odszkodowanie, obniżające je, odrzucające wniosek o wypłatę roszczenia lub informujące o przedłużeniu postępowania. Brak takich pism świadczy o tym, że ubezpieczyciel nie działa zgodnie z prawem.

Co zrobić, jeśli sprawa nie ma ważnej polisy OC?

Posiadanie polisy OC jest obowiązkiem każdego kierowcy, jeśli jednak zdarzy się, że sprawca wypadku jej nie ma lub uciekł z miejsca zdarzenia, wtedy poszkodowany zgłasza szkodę do wybranego, dowolnego ubezpieczyciela. Firma ubezpieczeniowa nie mogąc rozstrzygnąć sprawy, kieruje ją do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zajmuje się on rozpatrzeniem sprawy, jednak wypłaci odszkodowanie tylko za szkody na osobie, a nie na majątku poszkodowanego.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here