Kolizje samochodowe zdarzają się bardzo często. Wystarczy chwila nieuwagi, zła pogoda czy zagapienie się na drodze i już możemy wjechać w tył samochodu stojącego przed nami. Mówi się, że nie ma kierowcy, który nie przeżył kolizji. O ile sprawa ogranicza się tylko do niej, nie ma się co martwić. W kolizjach cierpią bowiem tylko rzeczy materialne np. samochody, nie trzeba więc później długotrwale leczyć obrażeń powypadkowych czy zmagać się z traumą. Nie oznacza to jednak, że z OC sprawcy nie należy się nam żadne odszkodowanie za poniesione straty materialne. Wręcz przeciwnie, naprawa samochodu powinna być pokryta z polisy OC sprawcy. Jak jednak odzyskać taką rekompensatę? Sprawdźcie, co podpowiadamy w zakresie odzyskiwania odszkodowania z OC sprawcy kolizji.
Czym jest kolizja drogowa?
Pojęcie kolizji samochodowej nie istnieje w polskim prawodawstwie. W ustawach i kodeksach mogli spotkać się z wypadkiem drogowym. Przepisy mówią, że jest to zdarzenie, w którym więcej niż jedna osoba została ranna i jej leczenie trwa powyżej 7 dni. O wypadku mówimy też, gdy w wyniku zdarzenia osoby w nim uczestniczące straciły życie. Termin kolizji został opracowany przez policję i odnosi się do zdarzeń drogowych, w którym nie ucierpiały osoby, a tylko przedmioty nieożywione.
O co może się ubiegać poszkodowany w wypadku?
Kierowca lub pasażer, który został poszkodowany w wypadku sam musi określić, jakie roszczenia wysunie w stosunku do ubezpieczyciela sprawcy. O ile jest to tylko kolizja, to może on starać się przede wszystkim o zwrot koszt naprawy uszkodzonego pojazdu. Jednak to nie jedyne jego możliwości. Poszkodowany może również wystąpić z wnioskiem o zwrot kosztów wynajmu samochodu zastępczego, czy też holowania własnego pojazdu do zakładu mechanicznego. A to tylko niektóre z możliwości.
Osoby poszkodowane w wypadkach samochodowych mają jeszcze większy zakres działania. Ubezpieczyciel oprócz tego, że powinien wypłacić odszkodowanie na straty materialne spowodowane przez swojego Klienta, musi jeszcze poszkodowanemu zapewnić zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji. W przypadku poważniejszych wypadków samochodowych można mówić o zadośćuczynieniu czy wypłacaniu renty stałej lub okresowej.
Jak więc widać możliwości jest dużo, a sumy odszkodowań mogą być naprawdę wysokie. Trzeba jednak pamiętać, że aby je otrzymać, należy przejść cały proces likwidacji szkody. Pierwsze etapy tego procesu rozpoczynają się już na miejscu zdarzenia. Jeżeli poszkodowany nie pominie żadnego z etapów i będzie stosował się do wytycznych ubezpieczyciela, z wypłatą odszkodowania nie powinno być problemu.
Co poszkodowany musi zrobić na miejscu kolizji lub wypadku?
Jeżeli po kolizji/wypadku nic nie zagraża bezpośredniemu życiu poszkodowanych, należy rozpocząć proces likwidacji szkody. W przypadku kolizji jej uczestnicy są zobowiązani do usunięcia pojazdów na pobocze, tak aby nie przeszkadzały innym samochodom w ruchu i ustalenie, kto był winny zdarzenia. Zazwyczaj nie ma z tym problemu i jeden z kierowców przyznaje się do sprawstwa. Jeśli jednak nikt nie chce się przyznać do winy, należy wezwać policję i poczekać, aż to ona ustali sprawcę i spisze notatkę ze zdarzenia. Gdy uczestniczymy w wypadku samochodowym, należy pozostawić na miejscu i oznaczyć je trójkątami ostrzegawczymi, a następnie spokojnie czekać na przyjazd policji.
Po zakończeniu procedury ustalającej winnego i spisaniem odpowiednich dokumentów (notatka policyjna lub oświadczenie o winie), należy wykonać zdjęcia prezentujące szkody, jakie są wynikiem zdarzenia komunikacyjnego, a następnie odholować samochód do warsztatu. Międzyczasie można rozejrzeć się, czy na miejscu nie ma świadków zdarzenia, którzy mogliby potwierdzić wersję spisaną w oświadczenia lub notatce policyjnej. Jeśli są najlepszy pozyskać na nich namiary kontaktowe. Wyposażony w takie dane i informacje poszkodowany może zwrócić się do ubezpieczyciela sprawcy i zgłosić szkodę. Zgłoszenie może zastąpić telefonicznie.
Jak ubezpieczyciel likwiduje powstałą szkodę?
Po zgłoszeniu ubezpieczyciel ma 30 dni na zbadanie sprawy i ustalenie co się wydarzyło. Musi także sprawdzić, czy poszkodowany może otrzymać odszkodowanie i w jakiej wysokości. Cały proces odbywa się na podstawie przedstawionych dokumentów i dowodów, o których wspominaliśmy powyżej. Jeśli szkoda jest mała, ubezpieczyciel zaproponuje tzw. uproszczoną likwidację szkody. Proces ten trwa szybciej i polega na przesłaniu zdjęć przez poszkodowanego i telefonicznym uzgodnieniu szczegółów z na linii poszkodowany- firma ubezpieczeniowa.
W przypadku, gdy do ubezpieczyciela zgłaszamy się z roszczeniem związanym ze szkodą osobową, czyli uszczerbkiem na zdrowiu, proces jest taki sam. Zgłoszenie szkody należy dokonać telefonicznie, a następnie zgodnie z wytycznymi przesłać do ubezpieczyciela pismo wraz z załącznikami domagając się wypłaty świadczenia. Załączniki w tym wypadku są zarówno dokumenty mówiące o samym wypadku, jak i o procesie leczenia i rehabilitacji. Mowa tu nie tylko o karcie pacjenta, ale i rachunkach oraz fakturach za leczenie, leki, środki pielęgnacyjne, sprzęt rehabilitacyjny itp.