E-faktury, e-delegacje, e-zamówienia – czym jest nowoczesna księgowość?

0

Trudno wyobrazić sobie nowoczesną księgowość bez stosowania systemów informatycznych służących do elektronicznego obiegu dokumentów. Przeniesienie całej dokumentacji firmy online prowadzi do znacznego przyśpieszenia procesów księgowania, obniża koszty prowadzenia księgowości, pozwala na łatwy dostęp do wszystkich dokumentów o każdej porze dnia i z każdego miejsca oraz wzmacnia kontrolę procesów księgowych w firmie. Firmy, w których wdrożono systemy elektronicznego obiegu dokumentów zyskały pełną automatyzację procesów biznesowych, takich jak wystawianie i odbieranie faktur, rozliczanie delegacji, czy obsługa zamówień.

Dopłata do odszkodowania OC

0

Uważasz, że otrzymane przez Ciebie odszkodowanie jest zbyt niskie? Boisz się walczyć o swoje pieniądze przed sądem?

Ubezpieczenie NNW

0

Popularne przysłowie mówi, że gdyby ktoś wiedział że się przewróci, to by się położył. W doskonały sposób oddaje ono nieprzewidywalność naszego losu. Nigdy nie wiadomo co nas czeka, dlatego dobrze się zabezpieczyć na wszelkie możliwe scenariusze.

Zabezpieczyć można się na wiele sposobów, jednym z nich jest ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków NNW. Ubezpieczenie tego typu możemy zawrzeć w dowolnym momencie. Na pewno większość z nas posiada takie ubezpieczenie w miejscu pracy, lub nauki.

Warto jednak dokupić ubezpieczenie które będzie chroniło nas również w domu, czy na wakacjach. Firmy ubezpieczeniowe prześcigają się w ofertach. Dobrze się im dokładnie przyjrzeć i wybrać produkt ubezpieczeniowy dobrany na miarę naszych potrzeb.

W przypadku nieszczęśliwego wypadku, możemy wtedy liczyć nie tylko na odszkodowanie, ale w zależności od wybranego wariantu, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków sfinansuje nasze leczenie, a nawet zapewni nam „dietę” wypłacaną za każdy dzień pobytu w szpitalu.

W przypadku ubezpieczeń turystycznych, ubezpieczenie NNW pokryje koszty leczenia za granicą. W przypadku ubezpieczenia NNW, możemy wybrać składkę jaką chcemy opłacać, im wyższą składkę opłacamy, tym wyższe dostaniemy ewentualne odszkodowanie.

Możemy również ubezpieczyć się w kilku firmach ubezpieczeniowych, a każda z firm wypłaci nam ewentualne odszkodowanie niezależnie od pozostałych.

Przedawnienie roszczeń o odszkodowanie z OC

0

Większość kierowców, których samochodu zostały poszkodowane w kolizji, o odszkodowanie występuje jak najszybciej. Najczęściej komplet dokumentacji dotyczącej powstałej szkody, wysyła się jeszcze w tym samym tygodniu jak ona powstała. Jednak nie zawsze tak jest.  Niekiedy brak czasu sprawia, że z wystąpieniem o odszkodowanie czekamy kilka dni, a nawet tygodni. Co prawda na dochodzenie odszkodowania z ubezpieczenie OC ustawodawca dał nam dość dużo czasu, jednak należy pamiętać, że nie jest to czas nieograniczony. Po upłynięciu ustawowych terminów odszkodowanie ulega przedawnieniu i nie można z niego skorzystać. Sprawdź, kiedy odszkodowanie się przedawnia.

Czego dotyczy przedawnienie?

Przedawnienie dotyczy wszystkich roszczeń w prawie cywilnym, a więc obejmuje i te związane z wypadkami komunikacyjnymi. Przedawnienie polega na tym, że po określonych w ustawach terminach dochodzenie odszkodowania lub zadośćuczynienia jest niemożliwe, lub niemal niemożliwe. Dlatego też, jeżeli chce się wystąpić o odszkodowanie i uzyskać je koniecznie należy przestrzegać prawnych terminów.

Odszkodowania, które się przedawniają

Przedawnienie się odszkodowań, jest formą zachęty do szybkiego dochodzenia swoich prawa oraz narzędziem ochrony dłużników przed spłatami starych długów. Terminy, w jakich można starać się o odszkodowanie, są zapisane w Kodeksie Cywilnym. Kodeks ten mówi również, że po przekroczeniu tych terminów to od dłużnika (sprawcy szkody) będzie zależało czy spłaci on swój dług, czy też nie. Ustawodawca daje mu w tej kwestii dowolność.

W praktyce jednak ubezpieczyciele nie regulują odszkodowań za przedawnione sprawy. Wynika to z tego, że nie poczuwają się do likwidacji szkody, która nie jest w zakresie ich odpowiedzialności. W większości ubezpieczeń termin przedawniania to 3 lata. Naliczany jest od dnia wymagalności roszczenia. Termin ten ustanowiony jest przez Kodeks Cywilny i zapisanych w artykule 81 paragrafie 1.

Przedawnianie się roszczeń dotyczących polisy OC

Inne zasady obowiązują w przypadku przedawniania się roszczeń dotyczących polis OC. Szczegółowe przepisy zapisane są w art. 442 indeks 1 Kodeksu Cywilnego. Mówią one, że zakład ubezpieczeń może uchylić się od wypłacenia odszkodowania w dwóch przypadkach.

Pierwszym z nich jest sytuacja, w której minęły przynajmniej 3 lata od dnia, kiedy poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz ubezpieczycielu odpowiedzialnym za naprawienie tej szkody lub też minęło 10 lat od dnia wypadku. Terminy te dotyczą tylko szkód majątkowych np. zniszczonej karoserii samochodowej. Drugi przypadku, to gdy minęło przynajmniej 3 lata od dnia, kiedy poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz ubezpieczycielu odpowiedzialnym z jej naprawienia. Termin ten dotyczy szkód osobowych np. uszkodzeń ciała lub śmierci. Należy też wspomnieć, że odrębne przepisy dotyczą przedawniania się ubezpieczeń OC osób małoletnich. W ich przypadku roszczenia przedawniają się nie wcześniej niż 2 lata po uzyskaniu przez nich pełnoletności.

Takie zapisy oznaczają, że ustawodawca bardzo korzystnie traktuje ofiary wypadków. Niezależnie od powstałej szkody czas przedawniania odszkodowania biegnie dopiero od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o firmie, która ma wypłacić ubezpieczenie, a nie jak to bywa w przypadku pozostałych odszkodowań od czasu powstania szkody. Jak zaznacza sam ustawodawca, takie zapisy wynikają z tego, że ofiara wypadku nie zawsze musi posiadać informacje na temat ubezpieczyciela chroniącego odpowiedzialność cywilną winnego wypadku.

Kiedy przedawnia się szkoda będąca wynikiem przestępstwa?

Jeszcze dłuższy czas na staranie się o ubezpieczanie mają osoby, które uczestniczyły w wypadku będącym przestępstwem (tj. zbrodnią lub występkiem). W ich przypadku roszczeń mogą oni dochodzić przez co najmniej 20 lat. Termin ten obowiązuje od sierpnia 2007 roku. Ma również zastosowanie do szkód wyrządzonych przed 10 sierpnia 2007 roku, o ile nie były one przedawnione w dniu wprowadzania aktualizacji przepisów. 20-letni okres przedawniania na mocy wyroku Sądu Najwyższego obowiązuje również w sytuacjach, gdy sprawcy wypadku nie udało się zidentyfikować, ale jego okoliczności wskazują na jego bezsporną winę, a co za tym idzie odpowiedzialność Ubezpieczeniowego Funduszy Gwarancyjnego.

Przepisy wymuszające bieg przedawnienia

Termin przedawnienia odszkodowań OC warunkowany jest nie tylko terminami zapisany w Kodeksie Cywilnym, ale również i przepisami wstrzymującymi bieg przedawniania. Przepisy te określają, że podjęcie przez poszkodowane działań w stosunku do sądu powszechnego, polubownego lub komornika, rozpoczęcie mediacji lub też uznania zobowiązania dłużnika oznacza przerwanie biegu przedawnienia roszczenia. Do przerwania terminu przedawniania zalicza się też sytuacje, w których zgłasza się swoje roszczenia ubezpieczycielowi – wtedy termin zaczyna biec od nowa po otrzymaniu decyzji i przyznaniu bądź nie, odszkodowania. W takich przypadkach wszystkie zapisane w Kodeksie Cywilny terminy liczone są od zera. W praktyce oznacza to, że 3-letnie terminy rzadko kiedy są przestrzegane.

 

Pijany poszkodowany: czy dostanie odszkodowanie z OC sprawcy wypadku gdy pił alkohol?

0

Mimo licznych akcji prewencyjnych i kontroli drogowych pijani kierowcy nadal stanowią duży odsetek kierujących pojazdami. Osoby kierujące pod wpływem alkoholu bardziej narażone są na spowodowanie i uczestniczenie w wypadkach drogowych. Jeśli to oni powodują kolizje czy stłuczkę, sytuacja jest jasna, muszą zwrócić firmie ubezpieczeniowej wypłacone ofiarom odszkodowanie. Nie mogą też liczyć na wypłacenie odszkodowania polisy AC. Co jednak dzieje się, kiedy to poszkodowany jest pijany. Na jakie odszkodowanie  może liczyć pijany kierowca biorący udział w wypadku? Czy pijany pieszy, który wtargnął na drogę, może starać się o odszkodowanie OC? Sprawdźcie sami, jakie prawa ma pijana ofiara wypadku komunikacyjnego.

Pijana ofiara wypadku – czyli kto?

Jako pijaną ofiarę wypadku komunikacyjnego rozumie się zarówno pieszego, pasażera, jak i innego kierowcę. Wszystkie te osoby obowiązują te same zasady starania się o odszkodowanie. Można się o nie starać, jeśli to nie nietrzeźwa osoba była winna spowodowania wypadku. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że pijany kierowca oprócz odszkodowania otrzyma także karę określoną w przepisach Kodeksu Karnego za prowadzenia auta pod wpływem alkoholu.

Ubezpieczenie pijanej ofiary wypadku

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) pozwala nawet kierowcy, który w chwili wypadku był nietrzeźwy starać się odszkodowanie z polisy sprawcy. Co prawda suma wypłaconych pieniędzy może być niższa, jednak jest duża szansa na to, że pijany kierowca poszkodowany w wypadku uzyska odszkodowanie. Pomniejszenie odszkodowania następuje w chwili, gdy firma ubezpieczeniowa uzna, że nie trzeźwa ofiara wypadku przyczyniał się do niego bezpośrednio lub zwiększyła rozmiar powstałych szkód. Sposób, w jaki pijana ofiara oddziaływała na zdarzenie, wyraża się w procentach i o taki też procent jest pomniejszone wypłacane odszkodowanie. Praktyka pokazuje, że ubezpieczyciele takiej osobie przypisuje jak największy procent sprawstwa, aby wypłacić jak najmniejsze odszkodowanie. Należy jednak pamiętać, że udowodnienie związku pomiędzy wypadkiem a stanem nietrzeźwości ofiary leży zawsze po stronie ubezpieczyciela. Dlatego też specjaliści uczulają, aby standardową procedurą w tym wypadku było odwołanie i żądanie uzasadnienia przedstawionych wyliczeń.

Pijany piesza ofiara wypadku

O odszkodowanie może starać się również pijany pieszy, który wszedł na drogę w nieoznakowanym miejscu. On również może otrzymać świadczenia od ubezpieczyciela. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku stopień jego bezpośredniego udziału w spowodowaniu wypadku będzie określony bardzo wysoko. Zazwyczaj waha się on w okolicach ok. 70%. Oceniając te szkody, ubezpieczyciel bierze pod uwagę m.in. miejsce zdarzenia, prędkość, z jaką jechał samochód oraz ogólnie zachowanie kierowcy  np. czy próbował uniknąć zderzenia z pijanym pieszym. Na tej podstawie ustala  indywidualny procent dla każdego zdarzenia.  Również w tym wypadku, jeśli procent podany przez firmę ubezpieczeniową, jest wysoki, trzeba złożyć reklamacje i starać się o to, aby został on pomniejszony. Dzięki temu uzyska się prawo do wyższego odszkodowania.

 

Czy warto wykupić AC (Autocasco) samochodu?

0
Czy warto wykupić AC (Autocasco) samochodu?

Ubezpieczenie AC, czyli Autocasco to coraz popularniejszy rodzaj nieobowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Właściciele samochodów decydują się na nie szczególnie wtedy, kiedy posiadają nowy samochód. O ile ubezpieczenie OC pokrywa straty spowodowane przez osoby trzecie, o tyle z ubezpieczenia AC zostanie wypłacone odszkodowanie, kiedy stratę spowodował sam ubezpieczony i to jest naprawdę przydatna opcja.

Wysokość prowizji od odszkodowania

0

Nie każda osoba poszkodowana czuje się na siłach, aby samodzielnie występować do firmy ubezpieczeniowej z wnioskiem o odszkodowanie. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Zły stan zdrowia, brak czasu, strach przed biurokracją, nieznajomość przepisów prawa ubezpieczeniowego itd. W takim wypadku poszkodowani najczęściej decydują się na skorzystanie z pomocy firmy odszkodowawczych lub kancelarii prawnych. Nie mniej ich pomoc nie jest darmowa. Zazwyczaj opiera się ona na tzw. prowizji od sukcesu. Na czym polega ta forma wynagrodzenia i ile naprawdę należy zapłacić firmie odszkodowawczej? Zobaczcie sami.

Co oznacza prowizja od sukcesu?

Większość kancelarii odszkodowawczych swoje wynagrodzenie ustala jako prowizja od sukcesu. Oznacza to, że koszt ich usług nie jest stały. Co prawa, kancelaria nie pobiera opłat wstępnych, ale należy liczyć się z tym, że zatrzyma ustalony wcześniej procent z wywalczonego odszkodowania. Jeśli poszkodowany przegra sprawę z ubezpieczycielem, kancelaria nie otrzyma nic.

Od czego uzależniona jest prowizja kancelarii odszkodowawczej?

Każda kancelaria odszkodowawcza ma dowolność w ustalaniu swoich stawek, w tym i prowizji od sukcesu. Nie mniej jednak najczęściej wysokość prowizji uzależniona jest od złożoności sprawy, zgromadzonej dokumentacji dowodowej, stanu faktycznego okoliczności, w jakich doszło do wypadku oraz nakładu pracy, jaki kancelaria musi poświęcić na prowadzenie sprawy odszkodowawczej klienta. W związku z tym należy liczyć się z tym, że kancelaria każdą sprawę traktuje inaczej i na indywidualnych zasadach. Wyceny swoich usług dokona ona po zapoznaniu się ze sprawą klienta oraz kompletem dokumentacji.

Niska prowizja = więcej pieniędzy dla poszkodowanego

Na rynku można spotkać różnorodne oferty kancelarii odszkodowawczych. Są i takie, które proponują bardzo niskie stawki prowizyjne. Nie zawsze to jednak oznacza, że klient uzyska wyższe odszkodowanie. Należy pamiętać, że praca specjalistów kosztuje. Niekiedy niskie stawki prowizyjne są wynikiem tego, że firma odszkodowawcza nie oferuje profesjonalnego podejścia do sprawy i oszukuje swoich klientów. Na zbyt niskie prowizje trzeba więc uważać i dokładnie przeczytać umowy, a także sprawdzić opinie o kancelarii odszkodowawczej.

Jak jest prowizja w sprawach o odszkodowanie?

Kancelarie odszkodowawcze, które działają w profesjonalny i rzetelny sposób, zazwyczaj wysokość swojej prowizji ustalają na poziomie ok. 20%. Wysokość ta jest średnia i może ona oczywiście być wyższa przy bardziej skomplikowanych sprawach o odszkodowanie. Jednak każdy poszkodowany powinien w być wyczulony, jeśli kancelaria, z która rozważa możliwość współpracy, oferuje znacznie odbiegający procent od tego podanego. Zarówno zbyt niska prowizja, jak i zbyt wysoka mogą być powodem do niepokoju. Należy jednak pamiętać, że w przypadku, gdy chce się, skorzystać z usług renomowanej kancelarii odszkodowawczej ceny ich usług na pewno będą wyższe niż podana średnia. Inne ceny i systemy wynagrodzeń obowiązują także w przypadku chęci skorzystania z usług kancelarii prawnej lub radcy prawnego.

 

Stłuczka parkingowa: kto jest winny i co zrobić przy kolizji na parkingu?

0

O stłuczkę samochodową nie trudno. Zdarzają się one na parkingach, a nawet i na prostej drodze. Większość z nich nie niesie za sobą poważnych uszkodzeń samochodu. Drobne zadrapania czy zarysowania – tym zazwyczaj kończą się samochodowe stłuczki. Jednak czasem przybierają one większe rozmiary i  stanowią niemały problem dla właściciela pojazdu. Problemy te pojawiają się szczególnie wtedy, gdy kierowcy nie są w stanie ustalić, kto spowodował stłuczkę. Często też kierowca uszkodzonego pojazdu musi borykać się z tym, że sprawca uciekł, nie pozostawiając na siebie żadnych namiarów. Jak wtedy ustalić winnego całego zajścia?

Stłuczka na parkingu i co dalej?

Jeśli przydarzyła ci się stłuczka na parkingu, musisz zachować się dokładnie tak samo, jak podczas tej, która wydarza się na prostej drodze. Przede wszystkim należy ustawić samochód tak, aby nie przeszkadzał innym i nie spowodowała lawinowych stłuczek aut nadjeżdżających z naprzeciwka czy z tyłu. Kolejnym krokiem jest ocenienie szkód. Najlepiej jest wykonać dokumentację fotograficzną, która pokaże, jak wygląda auto po kolizji. Obowiązkiem jest także spisania oświadczenia, w którym  sprawca przyznaje się do spowodowania stłuczki.

Jak ustalić kto jest winny stłuczki?

Zanim jednak podpisze się oświadczenie o spowodowaniu stłuczki, konieczne jest ustalenie jej winnego. W tym celu należy odwołać się do przepisów oraz znaków drogowych znajdujących się na parkingu. Jeżeli ich nie ma, zawsze obowiązuje zasada „prawej ręki”. Trzeba też pamiętać, że na parkingu wyjazd z miejsca postojowego traktuje się jako włączenie do ruchu, a więc  kierowca musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim nadjeżdżającym pojazdom.

Szkoda parkingowa – kiedy i czy warto wzywać policję?

Zazwyczaj ustalenie winnego szkody parkingowej nie jest trudne. Jeśli jednak na tym etapie wystąpią problemy i niezgodności, koniecznie należy wezwać policję. W przypadku, gdy parking określany jest jako strefa ruchu, policjanci mają prawo do sporządzania notatek ze zdarzenia oraz wymierzania mandatu. Co więcej, to oni mogą bezspornie określić, kto był winny zdarzeniu. Jeśli jednak parking nie jest oznaczony jako strefa ruchu, można napotkać na pewne problemy. Przede wszystkim, wtedy policjanci mogą wystawić jedynie mandat za stworzenie zagrożenia, a nie za konkretną szkodę. Ustalenie winnego jest więc problematyczne. W sytuacji, gdy zależy nam na ustaleniu winnego, koniecznie trzeba się dopominać o przyjazd policji na miejsce zdarzenia oraz spisanie z niego notatki. Taki dokument będzie można przedstawić ubezpieczycielowi, co znacznie ułatwi uzyskanie odszkodowania.

Co zrobić, jeśli sprawca stłuczki ucieka z miejsca zdarzenia?

Jeżeli to my sami jesteśmy sprawcami stłuczki na parkingu, dobrze jest poczekać na właściciela samochodu, który zarysowaliśmy. W celu przyspieszenia całej akcji można poprosić centrum handlowe o wywołanie osoby posiadającej auto o danym numerze rejestracyjnym. Rozwiązaniem jest również pozostawienie za wycieraczką danych kontaktowych do siebie. W przypadku braku podjęcia takich środków można zostać oskarżonym o ucieczkę z miejsca zdarzenia.

W przypadku, gdy to nasz samochód został uszkodzony, a sprawca ucieka, nie pozostawiając namiarów na siebie, należy zgłosić się do właściciela parkingu z zapytaniem o możliwość udostępnienia nagrań z monitoringu. Zazwyczaj większość parkingów wyposażona jest w co najmniej jedną kamerę. Gdy sprawca odjedzie z miejsca kolizji, koniecznie należy też powiadomić policję i dopilnować, aby została sporządzona notatka o stłuczce. Pomoże ona w pokryciu szkody z ubezpieczenia AC.

Szkoda spowodowana przez pasażera – czy można za nią uzyskać odszkodowanie?

Na parkingach często też spotykamy się ze szkodami, które może wyrządzić pasażer samochodów np. zarysowaniem drzwi przy wysiadaniu czy wsiadaniu do drugiego auta. Zazwyczaj takie usterki są bardzo małe, niekiedy nawet niewidoczne. Jednak jeśli okaże się, że uszkodzenie jest spore, to można mieć duży problem z wyegzekwowaniem odszkodowania. Wynika to z tego, że zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych odszkodowanie z tytułu polisy OC przysługuje jedynie w przypadku szkody, która została wyrządzona w związku z ruchem pojazdu przez jego kierowcę lub właściciela. Oznacza to, że jeśli pasażer wyrządzający szkodę nie jest właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu, ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania. Poszkodowany może się w tej sytuacji ubiegać o odszkodowanie od pasażera, który musi wypłacić je z własnej kieszeni. Wyjątkiem od tej sytuacji jest, to gdy pasażerem jest dziecko kierowcy/właściciela samochodu mające mniej niż 13 lat – wtedy zawsze za szkodę odpowiada ubezpieczyciel. Trzeba też pamiętać, że wypłaty odszkodowania może on odmówić tylko w sytuacji, kiedy szkoda wynika wyłącznie z winy pasażera. W praktyce oznacza to, że jakiekolwiek nieprawidłowe zachowanie kierowcy np. zatrzymanie samochodu w niedozwolonym miejscu sprawia, że może on ubiegać się o odszkodowanie z polisy OC, a nie od osoby prywatnej. Interpretacja ta jest wynikiem ustaleń Rzecznika Finansów.

 

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania z OC sprawcy?

0

Ubezpieczenie OC to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Wypłacane jest ono poszkodowanemu w przypadku spowodowania przez niego szkody. Ubezpieczyciel, u którego wykupiło się polisę, pieniądze powinien wypłacić jak najszybciej, nie uchylając się od swojej odpowiedzialności. Jednak jak pokazuje, praktyka szybka wypłata ubezpieczenia OC, jest bardzo rzadka. Zazwyczaj firmy ubezpieczeniowe termin wypłaty przeciągają do maksimum.

Przepisy dotyczące wypłaty odszkodowania z OC

Do szybkiej wypłaty odszkodowania z tytułu polisy OC ubezpieczycieli zobowiązują krajowe przepisy prawa. Zostały one tak skonstruowane, aby maksymalnie skrócić czas oczekiwania na likwidację szkody.  Przepisy te to przede wszystkim zasada actio directa. Zakłada ona możliwość bezpośredniego zgłoszenia swoich roszczeń do firmy ubezpieczającej, z pominięciem sprawcy wypadku. Co ważne, zasada ta mówi, że towarzystwo ubezpieczeniowe do zgłoszonego wniosku powinno się odnieść do 30 dni od dostarczenia przez poszkodowaną osobę wymaganych dokumentów. W tym czasie musi ono przeprowadzić likwidację szkody.

Nie dotyczy to jednak sytuacji, w których wynikły komplikacje. Jeżeli takowe miały miejsce i ubezpieczyciel zawiadomił o nich poszkodowanego, wyjaśnienie sprawy oraz wypłata odszkodowania OC może pociągnąć maksymalnie się do 90 dni. W tej sytuacji firma ubezpieczeniowa ma obowiązek wypłacić odszkodowanie do 2 tygodni od dnia, w którym zostały wyjaśnione okoliczności wypadku.

Należy też pamiętać, że wyżej podane terminy nie obowiązują, jeśli postępowanie wyjaśniające dotyczące wypadku toczy się przed sądem. Wtedy wypłata odszkodowania możliwa jest dopiero po wydaniu prawomocnego wyroku sądu.

Mimo jednak tak preferencyjnych dla poszkodowanych zapisów ustawy, w praktyce często się okazuje, że na wypłatę odszkodowania muszą oni czekać o wiele dłużej. Często  też zdarzają się sytuacje, w których otrzymują oni negatywna odpowiedź z zakładu ubezpieczeń. Jako jej przyczyny podawany jest brak podstaw do wpłaty odszkodowania lub też chęć uchylenia się od odpowiedzialności. W przypadku braku pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy poszkodowany może jednak dochodzić swoich praw.

Co zrobić jak ubezpieczyciel nie chce wypłacić pieniędzy?

W przypadku, gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić ubezpieczenia, należy zapoznać się z tym, jakie prawa nam przysługują. Można je znaleźć w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. W skrócie mówi ona, że zakład ubezpieczeń na decyzję i wypłatę odszkodowania ma 30 dni od dostarczenia kompletnej dokumentacji. Jeśli termin ten nie jest wystarczający do ocenienia szkód, ubezpieczyciel jest zobowiązany do poinformowania poszkodowanego na piśmie o tym fakcie oraz wskazania nowego terminu rozpatrzenia sprawy. W trakcie 30 pierwszych dni poszkodowany powinien także otrzymać bezsporną część odszkodowania. Jeżeli takiej sumy się nie otrzyma, to zgodnie z prawem może domagać się wypłacenia odsetek ustawowych. Odsetki te naliczane są od pierwszego do ostatniego dnia opóźnienia w wypłacie odszkodowania.

Ustawa przewiduje również sytuacje, w której decyzja ubezpieczyciela jest negatywna. W przypadku gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania lub zgadza się na kwotę niższą niż wnioskowana, zobrazowany jest on do wyjaśniania oraz podania podstawy prawnej, na której opiera swoją decyzję. Informacje te musi przesłać oficjalnym pismem, w którym zobligowany jest również poinformować poszkodowanego, że może on dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.

Odsetki od ubezpieczenia OC

Stawką odsetek za opóźnienia jest równowartość stopy referencyjnej NBP, która powiększana jest o 5,5 punktu procentowego. Wysokość odsetek może być też regulowana umową podpisaną z ubezpieczycielem. W tym przypadku jednak ich stawka nie może być niższa niż ta, która wynika z kodeksu cywilnego. Należy mieć również na uwadze fakt, że przepisy ograniczają wysokość odsetek za opóźnienie do 200% minimalnej stawki z Kodeksu Cywilnego. W przypadku zwlekania z wypłatą odszkodowania poszkodowany może złożyć skargę do KNF-u na firmę ubezpieczeniową.

Reklamacja od decyzji ubezpieczyciela

Od negatywnej decyzji ubezpieczyciela co do wypłaty odszkodowania można i należy się odwołać. W tym celu konieczne jest złożenie reklamacji, w której wskazuje się na niewłaściwą ocenę wypadku oraz przytacza najistotniejsze fakty z nim związanym. Na rozpatrzenie reklamacji ubezpieczyciel ma nie więcej niż 30 dni. Termin ten może zostać wydłużony do 60 po poinformowaniu klienta –  tylko wypadku, gdy sprawa jest skomplikowane i problematyczna.  Jeżeli terminy te zostaną przekroczone, reklamacja zostaje automatycznie rozpatrzona na korzyść poszkodowanego.

Od decyzji ubezpieczyciela można również się odwołać do Rzecznika Finansowego lub w przypadku zgody dwóch stron zdecydować się na mediacje/arbitraż przed sądem polubownym.

Jak może pomóc Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny to instytucja, do której firma ubezpieczeniowa może przekazać sprawę, jeśli nie jest w stanie w ustawowych terminach, rozpatrzeć sprawy. O przekazaniu sprawy do UFG należy pisemnie poinformować poszkodowanego.

Przedawnienie zadośćuczynienia. Kiedy przedawni się nasze roszczenie?

0

W przypadku uszkodzenia ciała czy wywołania rozstroju nerwowego poszkodowanemu przysługuje prawo do zadośćuczynienia. Jest ono rekompensatą za doznane krzywdy. Jego wypłatę regulują przepisy zawarte w Kodeksie Cywilnym, a dokładnie art. 444 i 445. Szczegółowo mówią one m.in. o tym, w jakim terminie można starać się o roszczenie i po jakim czasie się ono przedawnia.

Kiedy przedawnia się roszczenie o zadośćuczynienie?

Kodeks Cywilny stanowi, że termin, w jakim można starać się o zadośćuczynienie, za naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolony wynosi 3 lata. Czas ten liczony jest od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz osobie zobowiązanej do jej naprawienia. Przepisy Kodeksu Cywilnego warunkują również, że czas dochodzenia rekompensaty z tytułu zadośćuczynienie nie może być dłuższy niż 10 lat, od terminu, w jakim nastąpiło wywołujące szkodę zdarzenie. Wyjątek stanowi tutaj sytuacja, kiedy szkoda wynikła z przestępstwa – zbrodni lub występku. Wtedy to roszczenie przedawnia się po 20 latach i nie mają tu zastosowania przepisy mówiące o terminie dowiedzenia się o szkodzie czy osobie zobligowany do jej naprawienia.

Przedawnienie roszczeń do zadośćuczynienia dla osoby małoletniej

Przepisy Kodeksu Cywilnego określają również, w jakim terminie o odszkodowanie może starać się osoba małoletnia, która doświadczyła uszczerbku na zdrowiu. W myśl przepisów termin przedawnienia upływa nie wcześniej niż 2 lata po uzyskaniu przez nią pełnoletności. Te reguły nie mają jednak zastosowania w przypadku zadośćuczynienia dla osoby małoletniej. Oznacza to, że nie może ona występować o uzyskaniu pełnoletności o zadośćuczynienie,  a jedynie o odszkodowanie, jeżeli szkoda jest majątkowa.

Przepisy dotyczące przedawniania prawa do roszczeń z tytułu zadośćuczynienia

Do ustalenia terminu przedawnienia roszczeń o zadośćuczynienie stosuje się przepisy natury ogólnej. Zgodnie z art. 118 Kodeksu Cywilnego w przypadku, gdy przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawniania liczony jest jako 10 lat, a termin przedawnienia dla roszczeń o świadczeniach okresowych oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej 3 lata. Interpretacja tego przepisu mówi więc, że przedawnianie roszczenia o zadośćuczynienie wynosi 10 lat. Terminu tego nie da się skrócić lub wydłużyć przez jakiekolwiek działania. Czas liczony jest od dnia, w którym roszczenie stało się wykonalne, czyli, w którym poszkodowany dostąpił szkody.

Konsekwencje z przekroczenia terminu prawa do zadośćuczynienia

Osoby, które chcą otrzymać zadośćuczynienie, muszą ściśle przestrzegać ustalonych terminów. W przypadku, gdy roszczenie o zadośćuczynienie jest złożone później, niż mówią wymagane terminy ten, przeciwko komu się występuje, może uchylić się od jego zapłacenia. Wtedy otrzymanie zadośćuczynienia wiąże się z dobrą wolą sprawcy i koniecznością zrzeczenia się przez niego prawa do zarzutu przedawnienia. Takiego zrzeczenie nie może on jednak dokonać przed upływem terminu przedawniania się prawa do zadośćuczynienia.

 

ZOBACZ TEŻ