Wypadek samochodowy jest wydarzeniem nagłym, które trudno przewidzieć. Cierpią na nim nie tylko kierowcy, ale i pasażerowie czy osoby postronne np. piesi, rowerzyści. Zgodnie z polskim prawem za spowodowane szkody odpowiada sprawca. To on winny jest wypłacić odszkodowanie i zadośćuczynienie ofiarom. Z racji tego, że zazwyczaj osoby fizycznej nie stać, aby jednorazowo wyciągnąć z kieszeni kilka tysięcy złotych, musi ona odprowadzać składki na polisę OC. W przypadku, gdy powoduje ona wypadek lub kolizję drogową, to właśnie z ubezpieczenia OC będzie wypłacone odszkodowanie. Aby jednak tak się stało, poszkodowani muszą wystąpić o takie świadczenia do ubezpieczyciela, czyli firmy, w której sprawca wykupił polisę OC.  Jak to zrobić? Sprawdź sam.

Kto może starać się o odszkodowanie od ubezpieczyciela?

Przede wszystkim należy pamiętać, że o odszkodowanie mogą starać się ofiary wypadku, a nie ich sprawcy. Odszkodowanie mogą uzyskać osoby, które dostały uszczerbku na zdrowiu lub w wypadku utraciły mienie (doznały szkody majątkowej). O odszkodowanie mogą wystąpić również ci poszkodowani, którzy brali udział w wypadku, w którym sprawca jest nieznany, ponieważ uciekł z miejsca zdarzenia. Wtedy analiza ich roszczeń zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Instytucja ta zajmuje się również odszkodowaniami w przypadku, gdy sprawca nie posiadał ważnej polisy OC.

Jak starać się o odszkodowanie po wypadku?

Starania o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny należy rozpocząć już kilka chwil po nim. Na początek należy zabezpieczyć własne zdrowie i życie i upewnić się, że poszkodowanym  nie trzeba udzielić pierwszej pomocy. W kolejnym kroku dobrze jest wezwać służby ratownicze (w przypadku kolizji nie jest to konieczne), a następnie zająć się dokumentowaniem powstałych szkód.

Zgromadzone na miejscu wypadku informacje będzie trzeba przekazać ubezpieczycielowi – im więcej ich będzie, tym lepiej. Zbieranie dowodów najlepiej rozpocząć od spisania oświadczenia o winie. Jeśli sprawca poczuwa się do odpowiedzialności, nie ma z tym problemów. Na druku ubezpieczyciela lub zwykłej kartce spisuje się dokument, który mówi, kto zawinił w czasie zdarzenia zdrowego. Oświadczenie o winie powinno zawierać

  • dane uczestników kolizji: imię, nazwisko, adres, serie i numer dowodu/paszportu,
  • dane ubezpieczalni sprawcy w tym numer i serię polisy OC,
  • dane samochodów biorących udział w zdarzeniu: numery rejestracyjne, markę, model,
  • informację na temat zdarzenia: czas i miejsce, okoliczności, szkic sytuacyjny, opis uszkodzeń  samochodzie,
  • dane ewentualnych świadków: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, krótkie oświadczenie.

Następnie dobrze jest wykonać zdjęcia dokumentujące uszkodzenia pojazdów. Można też nagrać film wideo z miejsca zdarzenia.

W przypadku wypadków samochodowych winnego zawsze ustala policja. Dla przypomnienia wypadek drogowy to zdarzenia, w którym oprócz samochodów ucierpią również ludzie.

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

W przypadku drobnych zdarzeń drogowych warto przyspieszyć czas oczekiwania na odszkodowanie i zdecydować się na tzw. uproszczoną likwidację szkody. Procedura to opiera się na wysłaniu do ubezpieczyciela zdjęć wykonanych na miejscu zdarzenia, a następnie załatwieniu wszystkich  pozostałych formalności telefonicznie. Na podstawie uzyskanych danych firma ubezpieczeniowa wyceni szkody i może od razu wypłacić odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że nie każdy poszkodowany może skorzystać z takiego trybu. Ubezpieczyciele zazwyczaj warunkują uproszczona likwidacja szkody wieloma kryteriami.

Terminy wypłaty odszkodowania

Standardowo firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania ma 30 dni od daty zgłoszenia przez poszkodowanego szkody.  Jest możliwe przedłużenie tego terminu, jeśli proces ustalania winnego zajścia jest skomplikowany. W niektórych przypadkach na wypłatę odszkodowania należy czekać nawet do 90 dni lub dłużej, jeśli sprawę rozstrzyga sąd.

Problemy z ubezpieczycielem, jak sobie z nimi radzić?

Nie zawsze staranie się o odszkodowanie z OC sprawcy przebiega bezproblemowo. Towarzystwa Ubezpieczeniowe dążą do wypłaty jak najniższych świadczeń, dlatego też często można spotkać się z zaniżonymi odszkodowaniami czy też nieuwzględnieniem wszystkich poniesionych kosztów. W tym wypadku rozwiązaniem jest wystosowanie do ubezpieczyciela pisma reklamacyjnego, które odwołuje się od pierwszej decyzji. Poszkodowany ma także możliwość poproszenia o pomoc zewnętrzne insynuacje np. Rzecznika Finansowego czy KNF, a w ostateczności skierowania sprawy do sądu. Walka z ubezpieczycielem nie zawsze też musi być prowadzona tylko własnymi siłami. Poszkodowany zawsze może zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej lub firmy odszkodowawczej. Niemniej jednak musi on pamiętać, że te organizacje nie pomogą mu w pierwszej fazie starania się o odszkodowania – nad zgromadzeniem dowodów powstałych szkód w pierwszych chwilach po zdarzeniu drogowym, musi czuwać sam. Jest to o tyle istotne, że prowadzenie spraw o odszkodowanie bez dowodów jest ciężkie i często kończy się niepowodzeniem.

 

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here