Zaniżony kosztorys przez ubezpieczyciela: co zrobić?

0

Podstawą do wypłacenia odszkodowania z OC sprawy wypadku jest sporządzenie kosztorysu. To zadanie spoczywa na rzeczoznawcy z firmy ubezpieczeniowej, który dokonuje oględzin powstałych w wyniku zdarzenia drogowego szkód. Sporządzony kosztorys jest następnie przesyłany do poszkodowanego. I właśnie na tym etapie zaczynają się problemy. Zaniżone kosztorysy to problem, z którym spotkać się może wielu klientów firm ubezpieczeniowych. Walka z nimi jest trudna, ale wcale nie z góry przegrana. Jednak podstawą do jej rozpoczęcia jest odpowiednie przeczytanie i analizowanie opracowanego przez firmę ubezpieczeniową kosztorysu. Gdy ma się już pewność, że został on obniżony, można przystąpić do działania. Wbrew obawom pierwszym krokiem nie jest pozwanie towarzystwa ubezpieczeniowego do sądu. Co więc nim jest? Zobaczcie, jak radzić sobie z zaniżonym kosztorysem powypadkowym.

Jak odwołać się od zaniżonego kosztorysu?

Firma ubezpieczeniowe jest zobligowana do przedstawienia poszkodowanemu kosztorysu na podstawie, którego należy wysokość  odszkodowania z OC sprawcy wypadku. Jeśli tego nie zrobi, poszkodowany sam o to powinien wioskowa, a następnie dokładnie sprawdzić, czy wszystkie pozycje i zapisy się zgadzają. Jeśli okażę się, że nie ma co wpadać w panikę i szukać kancelarii adwokackiej, która przygotowuje pozew. Pierwszym krokiem powinno być napisanie pisma reklamacyjnego do towarzystwa ubezpieczeniowego. W  odwołaniu należy wykazać, że przyznana kwota jest niewystarczająca na naprawę i poprzeć to stwierdzenie dowodami, np. rachunkiem czy fakturą z warsztatu mechanicznego, dowodem zakupu części samochodowych, opinią niezależnego rzeczoznawcy, przedstawieniem zestawienia cenników warsztatów w okolicy. Porządne udokumentowanie reklamacji sprawia, że towarzystwu ubezpieczeniowemu trudniej będzie podważyć zaprezentowane argumenty. W piśmie należy również jasno wskazać, która część lub pozycje zostały zaniżone. Reklamacje należy wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, ewentualnie maile z taką samą opcją. Ubezpieczyciel zobowiązany jest do udzielania odpowiedzi w ciągu 30 dni. Termin ten może przedłużyć do 60 dni, jeśli poinformuje poszkodowanego o tym pisemnie.  Jeśli w tym czasie nie otrzyma się odpowiedzi, można uznać, że zgodnie z prawem reklamacja została rozstrzygnięta na korzyść poszkodowanego.

W jakim terminie można złożyć reklamacje od kosztorysu przedstawionego przez ubezpieczyciela?

Najlepiej reklamacje założyć od razu po otrzymaniu zaniżonego kosztorysu.  Jeśli jednak nie ma się takiej możliwości, ustawodawca na odwołanie poszkodowanemu daje długie terminy. Terminy roszczeń przedawniają się po 3 latach od daty dowiedzenia się o szkodzie, a w przypadku szkody powstałej na skutek przestępstwa, poszkodowany ma aż 20 lat, aby się odwołać.

odszkodowanie z oc sprawcy

Reklamacja u Rzecznika Finansowego

Wyczerpują możliwości odwoławcze u ubezpieczyciela poszkodowany, który otrzymał zaniżony kosztorys, może zwrócić się do Rzecznika Finansowego. O pomoc należy zwrócić się oficjalnie, pismem. Rzecznik zobowiązany jest do rozpatrzenia każdego wniosku i jeśli uzna go za zasady, zajmie się sprawą. Należy jednak pamiętać, że jego interwencja nie oznacza, że towarzystwo zmieni kosztorys na korzyść poszkodowanego. Rzecznik Finansowy wydał jedynie zalecenia, których ubezpieczyciel nie musi respektować.

Kancelaria odszkodowawcza lub prawnika

Na etapie  negocjacji z firmą ubezpieczeniową warto też zastanowić się nad oddaniem sprawy w ręce profesjonalistów np. firmy odszkodowawczej, lub kancelarii prawnej. Dzięki temu można uniknąć wchodzenia na drogę sądową. Sztaby specjalistów i prawników, a także dobrzy negocjatorzy mogą pomoc w polubownym rozwiązaniu sprawy i wywalczyć dobrą ugodę ubezpieczeniową. Do firmy lub kancelarii można zwrócić się od razu po wypadku, wtedy zajmą się oni prowadzenie procesu likwidującego szkodę od początku, lub też dopiero na etapie walki o dopłatę do kosztorysu.

Kiedy pozwać do sądu firmę ubezpieczeniową?

Pozew sądowy to ostateczność. Należy go złożyć, jeśli wcześniejsze opcje nie przyniosły pożądanego rezultatu, a kwota odszkodowania proponowana przez firmę ubezpieczeniową nie satysfakcjonuje poszkodowanego. Pozew składa się w Sądzie Rejonowym właściwym dla miejsca zamieszkania osoby poszkodowanej lub siedziby towarzystwa ubezpieczeniowego. Pozew można przygotować samemu, jednak zalecane jest, szczególnie przy skomplikowanych sprawach i tych o duże odszkodowanie, skorzystanie z rad i pomocy profesjonalistów. Wejście na drogę postępowania cywilnego oznacza, że o tym, czy kosztorys jest zaniżony, czy też nie będzie decydował sąd. Na jego opinie będą miały wpływ przedstawione dowody, stąd też warto dobrze je przygodach oraz zgromadzić jak najwięcej tych mówiących o racji poszkodowanego. Istotne znaczenia będzie miała również opinia powołanych biegłych rzeczoznawców.

Droga sądowa wbrew pozorom wcale nie jest trudna, a walka z ubezpieczycielem na tym polu najczęściej kończy się wygraną. Od kilku lat można dostrzec, że sądy w większości przypadków orzekają na korzyść poszkodowanego i są mu o wiele bardziej przychylniejsze. Oznacza to, że zdobycie dopłaty do kosztorysu może być łatwiejsze na drodze sądowej niż w trakcie negocjacji z firmą ubezpieczeniową.

 

Weryfikacja kosztorysu ubezpieczyciela i sposoby na otrzymanie wyższego odszkodowania

0

Otrzymanie odszkodowania z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku związane jest z przejściem formalnej drogi likwidacji szkody. Niestety nie da się jej uniknąć, a tym samym uzyskać pieniędzy pomijając kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym. To właśnie ono dokonuje oględzin i wycenia powstałe w pojeździe szkody. Proces ten może odbywać się m.in. za pomocą metody kosztorysowej. W wyniku tej metody powstaje kosztorys na podstawie, którego ustala się wysokość odszkodowania.  Dokument ten jej do wglądu poszkodowanego, dlatego też może on sprawdzić, czy aby na pewno firma ubezpieczeniowa nie zaniża wypłacanego odszkodowania z polisy OC. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przeglądając kosztorys? Zobaczcie sami.

Co zrobić, gdy firma ubezpieczeniowa wypłaca za niskie odszkodowanie?

Z opiniami, że towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciło zbyt niskie odszkodowanie, może spotkać się bardzo często. Jednak nie wielu właścicielu uszkodzonego pojazdu podejmuje kroki, które miałyby pomóc w uzyskaniu brakującej sumy. Często wynika to z ich niewiedzy lub też strachu przed ubieganiem się o dodatkowe pieniądze będące dopłatą do odszkodowania. Jednie nie ma się czego bać, towarzystwo nie może podjąć żadnych negatywnych działań wobec osoby składającej reklamację. Jednak, aby wystosować takie pismo, warto sprawdzić, czy ma się do tego podstawy. Przesłankami do składania reklamacji u ubezpieczyciela jest np. nieuwzględnienie przez niego w kosztorysie wszystkich szkód lub zaniżenie niektórych pozycji. Aby móc stwierdzić, że ubezpieczyciel podjął takie działania, należy jednak wnikliwie przeanalizować otrzymany kosztorys, można też skorzystać z pomocy kancelarii odszkodowawczej, która specjalizuje się w tego typu sprawach.

odszkodowanie z oc sprawcy

Kosztorys powypadkowy od firmy ubezpieczeniowej – na co zwrócić uwagę?

Pierwszą rzeczą, jaką dobrze jest sprawdzić  w powypadkowym kosztorysie to rodzaj zamontowanych części zamiennych w samochodzie. W przypadku, gdy przed wypadkiem w pojeździe znajdowały się części oryginalne, takie same powinny zostać zamontowane po zdarzeniu drogowym. Niestety wielu ubezpieczycieli wykorzystując niewiedzę poszkodowanych, decyduje się na montaż tańszych zamienników i tym samym obniża wartość auta. Należy pamiętać, że ubezpieczyciel może zamienić części oryginalne na nieoryginalne tylko w przypadku, jeśli przed wypadkiem były one nieoryginalne i w żadnym innym. Na potwierdzenie tej tezy można przytoczyć ubezpieczycielowi wyrok Sądu Najwyższego, który stwierdził, że stosowanie tańszych zamienników i wpisywanie ich w kosztorysie jest niezgodne z literą polskiego prawa.

Kolejną kwestią do sprawdzenia w kosztorysie powypadkowym jest amortyzacja części samochodowych. Oznacza to nic innego, jak potrącenie z kwoty przysługującego odszkodowania pewnego procentu, który ma odpowiadać zużyciu części samochodowych znajdujących się w pojeździe przed wypadkiem. Towarzystwa ubezpieczeniowe ten proceder tłumaczą tym, że kierowca pojazdu, który doznał szkody, zyskuje na wymianie starych (w części zużytych) części na nowe, zupełnie nieużywane. Ta praktyka jest niezgodna z prawem i poszkodowany w żadnym wypadku nie powinien się na nią godzić. Polskie prawo dopuszcza zastosowanie amortyzacji części samochodowych tylko w przypadku, gdy firma ubezpieczeniowa jasno wykaże, że po naprawie powypadkowej wartość samochodu wzrosła.

Przeglądając kosztorys otrzymany od ubezpieczyciela, należy również dokładnie przeanalizować stawki roboczogodzin. Tutaj poszkodowani bardzo często spotykają się z uśrednieniem stawek. W praktyce oznacza to, że ubezpieczyciel zaniża wartość usługi, przez co powoduje duże straty dla kierowcy. Roboczogodziny w kosztorysie wskazywane są zazwyczaj przy czynnościach, które wymagają długiego czasu pracy i obejmują te działania, które pozwalają przywrócić samochód do stanu sprzed wypadku/kolizji. Stawki roboczogodzin ciężko zweryfikować samodzielnie i najlepsze co można zrobić to zwrócić się do niezależnego rzeczoznawcy, który oceni ich prawidłowość. Samodzielnie można natomiast zweryfikować, czy ubezpieczyciel nie pominął niektórych pozycji i tym samym nie stwierdziło, że nie zapłaci za wszystkie szkody. Jako wytłumaczenie pomijania części prac towarzystwa ubezpieczeniowe podają, że dane uszkodzenie powstało przed wypadkiem i poszkodowany sam się do niego przyczynił.

Co zrobić, gdy ubezpieczyciel źle wycenił szkody?

Błędne wycenienie szkód pojazdu można stwierdzić po przeanalizowaniu kosztorysu. Należy zrobić to zawsze, nawet jeśli suma zaproponowana przez ubezpieczyciela jest zbliżona do naszych oczekiwań. Dobrze jest też samodzielnie zbierać wszystkie dowody strat np. zdjęcia uszkodzeń, opinie, ekspertyzy mechaników itd. Pozwoli to na łatwiejsze uzyskanie brakującej kwoty odszkodowania oraz sprawi, że firma ubezpieczeniowa nie będzie miała argumentów podważających nasze stwierdzenia. Dobrze jest pamiętać, że pierwszą formą odwołania od decyzji jest pismo reklamacyjne do ubezpieczyciela wysłane oficjalną drogą – pocztą lub kurierem. Już w nim można zażądać weryfikacji kosztorysu przez niezależnego eksperta.

 

Zaniżone odszkodowanie OC: jak walczyć z ubezpieczycielem?

0

Poszkodowany w wypadku czy kolizji najchętniej jak najszybciej zapomniałby o całym zdarzeniu. Niemal każdy chce w szybkim czasie uporać się z powstałymi szkodami i zakończyć proces likwidacji tych szkód. Nie zawsze to jednak jest takie łatwe. Niekiedy negocjacje z firmą ubezpieczeniową przeciągają się i trwają miesiącami.  Wynika to z tego, że ubezpieczycielem zaniżają odszkodowanie z OC, a poszkodowani starają się uzyskać od nich brakującą część pieniędzy. Niestety nie wszyscy. Nadal duża liczba kierowców poszkodowanych w wypadkach i kolizjach nie wie, jak dochodzić swoich racji. Jeśli i ty masz ten problem, sprawdź, jak walczyć z zaniżonym odszkodowaniem OC.

Zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi

Zgłoszenie szkody do firmy ubezpieczeniowej jest proste i zazwyczaj nie sprawia problemów żadnemu kierowcy. Wykonanie telefonu czy wypełnienie formularza szkody na stronie www to jednak dopiero początek procesu likwidowania szkody. I niestety można powiedzieć, że to właśnie tak początek jest najłatwiejszy i najprzyjemniejszy. Potem może być już gorzej. Samo ocenienie szkód i późniejsza wypłata pieniędzy bardzo często wiąże się z wieloma problemami. Towarzystwa ubezpieczeniowe chcąc wypłacać, jak najniższe kwoty odszkodowań, rzucają poszkodowanym kłody pod nogi, zaniżając wysokość wypłacanego odszkodowania lub nie wypłacają go w terminie. Jednak takie działania towarzystw ubezpieczeniowych nie pozostają bezkarne. Poszkodowany ma co najmniej kilka sposobów dochodzenia swoich praw.

Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Otrzymując od ubezpieczyciela informacje o przyznaniu zaniżonej kwoty odszkodowania, pierwsze co należy zrobić, to napisać pismo reklamacyjne. W jego treści powinno się jasno napisać, że nie zgadzamy się z wyceną firmy ubezpieczeniowej oraz uargumentować swoje stanowisko. W celu znalezienia argumentów, które przekonają firmę ubezpieczeniową, dobrze jest wynająć niezależnego rzeczoznawcę. Jego ekspertyzę trudno podważyć. Sporządzony przez niego dokument może również służyć na dalszych etapach odwoływania się od decyzji ubezpieczyciela, np. w trakcie procesu sądowego. Kierowcy, którzy boją się wysokich kosztów sporządzenia niezależnego kosztorysu, muszą pamiętać, że poszkodowany może domagać się zwrotu kosztów jego opracowania (w przypadku, gdy firma ubezpieczeniowa nie sporządziła właściwego i zgodnego ze stanem rzeczywistym kosztorysu).

Gdzie złożyć skargę na firmę ubezpieczeniową?

Poszkodowany, który doświadczył nadużyć i niedopełnienia obowiązków ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego może złożyć na nie skargę. Skargi na działanie firm ubezpieczeniowych przyjmuje kilka instytucji. Pierwszą z nich jest Rzecznik Finansowy. Analizuje on zgłoszony przez poszkodowanego przypadek i zgłasza się do ubezpieczyciela z własną oceną sytuacji. Jego ocena zazwyczaj ma duży wpływ na sprawę i poczynania ubezpieczyciela. Należy jednak zaznaczyć, że żadna firma ubezpieczeniowa nie ma obowiązku przychylać się do stanowiska rzecznika. Jego wnioski są jedynie zaleceniami bez formalnego nakazu. W przypadku, gdy Rzecznik Finansowy otrzymuje dużo skarg w zakresie jednego działania towarzystw, może on wystąpić z wnioskiem formalnym do Sądu Najwyższego. Sąd dysponuje możliwością wydania uchwały, do której to ubezpieczyciele muszą się zastosować.

odszkodowanie z oc sprawcy

Instytucją przyjmującą skargi na działanie towarzystw ubezpieczeniowych jest też Krajowy Nadzór Finansowy. Skarga ma formę oficjalnego pisma, które wyjaśnia całą sprawę poszkodowanego. Do pisma koniecznie trzeba dołączyć dokumentacje i dowody. KNF sprawdza, czy ubezpieczyciel nie łamie przepisów prawa. Jeśli okaże się, że działa on niezgodnie z prawem KNF nakłada karę finansową. Trzeba jednak pamiętać, że ta instytucja nie interweniuje w sprawach indywidualny, ale sprawdza poprawność procedur.

Jak założyć sprawę w sądzie firmie ubezpieczeniowej?

Ostatnią formą odwołania się od decyzji ubezpieczyciela jest wstąpienie na drogę sądową. Pozew składa się do Sądu Okręgowego właściwego dla miejsca zamieszkania. Druk, na którym należy napisać pozew, można pobrać ze strony www lub w kancelarii sądowej. W pozwie należy przedstawić swoje roszczenia, czyli kwotę, jakiej się żąda w ramach odszkodowania. Można też wystąpić o odsetki, przysługują one poszkodowanemu, jeśli od wypadku mija 30 dni. Na procesie sąd rozpatruje zaprezentowane dowody na zaniżone odszkodowanie. W trakcie trwania rozprawy można także wnioskować, aby zaniżony kosztorys ocenili biegli sądowi. Na rozprawie można także przedstawić swoich świadków np. wynajętego wcześniej rzeczoznawcę. Koszty sądowe rozprawy ponosi ubezpieczyciel, w związku z tym poszkodowany nie musi obawiać się nadwyrężenia domowego budżetu. Należy też pamiętać, że poszkodowany w sądzie może reprezentować się sam lub skorzystać z pomocy organizacji non profit w tym zakresie. Inną opcją jest wynajęcie kancelarii prawnej lub firmy odszkodowawczej, która będzie reprezentować poszkodowanego przed sądem. Poszkodowani, którzy boją się wejścia na drogę sądową muszą pamiętać, że większość spraw sądowych z ubezpieczycielami kończy się zwycięstwem tych pierwszych, warunkiem jest jednak posiadanie dobrych dowodów.

 

Odszkodowanie za wypadek samochodowy: ile Ci się należy za złamania?

0

Wypadek samochodowy jest zdarzeniem drogowym, w którym cierpią nie tylko przedmioty nieożywione np. samochody, ale także i ludzie. Ich obrażenia mogą być lekkie takie jak złamana noga lub bardzo ciężkie. Jednak za każde z takich zdarzeń poszkodowanemu należy się odszkodowanie. Może ubiegać się o nie zarówno kierowca, który doznał obrażeń, jak i pasażer. Zobacz, jak się starać o odszkodowanie za wypadek samochodowy oraz jakie sumy można otrzymać.

Odszkodowanie powypadkowe, za co można je otrzymać?

Kierowca, pasażer, pieszy, rowerzysta – wszystkie te osoby mogą brać udział w wypadku samochodowym i odnieść poważne obrażenia. W wyniku uderzenia czy zderzenia może dojść do złamań kończyn górnych i dolnych oraz innych poważnych urazów ciała. W tym wypadku każdej ofierze należy się odszkodowanie. Jest ono wypłacane z polisy OC sprawcy wypadku. Co więcej, poszkodowany może starać się także o odszkodowanie z własnego ubezpieczenia NNW.

Ile wynosi odszkodowanie za uraz po wypadku samochodowym?

Każdy uraz po wypadku samochodowym oceniany jest indywidualnie. Na tej samej zasadzie przyznawane jest odszkodowanie. Nie ma jednej tabeli mówiącej, że za złamaną nogę otrzymuje się tyle, a za rękę tyle. Wysokość świadczenia obliczana jest w oparciu o dwie przesłanki. Pierwsza z nich jest natura urazu. Tutaj pod uwagę bierze się: ilość złamanych kości, miejsce złamania, rodzaj złamania (otwarte/zamknięte), wystąpienie przemieszczenia, sposób leczenia, konieczność przeprowadzenia operacji, powikłania i komplikacje, jakie wystąpiły u poszkodowanego. Na tej podstawie ustala się czy złamanie było groźne, a leczenie skomplikowane. Ważny jest również fakt, czy leczenie obejmowało również proces rehabilitacji i jak długo on trwa.

Oceniając uraz poszkodowany i ubezpieczyciel może posługiwać się tabelami norm oceny procentowej trwałego uszczerbku na zdrowia. Tabele obejmują każdy uraz, w tym także najczęściej występujące złamania. Każdemu z urazów przyporządkowana jest procentowa wartość uszczerbku na zdrowiu, która uwzględnia wyżej wymienione czynniki. Tak więc wysokość odszkodowania za wypadek samochodowy uzależniona jest od wartości procentowej urazu – im ona większa, tym wyższe świadczenie wypłacane przez ubezpieczyciela jest wyższe.

Wysokość wypłacanego świadczenia wiąże się również z tym, jaką sumę wydało się na powrót do zdrowia. Liczą się więc tu koszty poniesione na leki, zabiegi rehabilitacyjne, operacje i zabiegi przywracające zdrowie itd.

Ustalając wysokość odszkodowania komunikacyjnego, należy pod uwagę wziąć również wpływ jaki uraz ma na życie poszkodowanego. Nawet w przypadku, gdy ofiara dozna prostego złamania, np. obojczyka musi liczyć się z tym, że będzie wykluczona z normalnego funkcjonowania na kilka tygodni. Założony na obojczyk lub rękę gips uniemożliwi jej, chociażby chodzenie od pracy, oddawanie się hobby, wykonywanie codziennych czynności, jazdę samochodem itd. Może też wiązać się z koniecznością proszenia o pomoc osób trzecich np. przy ubieraniu czy myciu się. Wszystkie te czynniki należy uwzględnić, starając się o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny.

Na wysokie odszkodowania mogą liczyć przede wszystkim ci poszkodowani, których uraz, leczenie i rehabilitacja były długie, skomplikowane i bolesne.  Co więcej będę oni odczuwali skutki wypadku, jeszcze przez długie lata, a nawet do końca życia. Niekiedy urazy powypadkowa sprawiają, że poszkodowany nigdy nie odzyska pełnej sprawności, a przez to jest wykluczony z życia zawodowego lub społecznego. Urazy mogą też wiązać się z koniecznością pozostawiania pod opieką osób trzecich.

Jak starać się o ubezpieczenie za szkody osobiste z OC sprawcy?

O ubezpieczenie za szkody osobiste z OC sprawcy wypadku może starać się każdy poszkodowany, niezależnie od tego, jak poważnego wypadku doznał. Procedura jest w dość prosta. Szkodę na osobie należy zgłosić do ubezpieczyciela już po zakończeniu leczenia oraz rehabilitacji. Do pisma o odszkodowanie należy dołączyć dokumentację medyczną oraz dokumentacje samego wypadku, w którym zostało się poszkodowanym. Dodatkowo przedstawić trzeba dowody poniesionych kosztów na leczenie i zabiegi rehabilitacyjne np. faktury za leki, dojazdy do szpitala, zabiegi w prywatnych klinikach itd. Poszkodowany oprócz odszkodowania może również otrzymać zadośćuczynienie. Jest to możliwe, jeśli przedstawi ubezpieczycielowi dowody, że wypadek miał znaczący wpływ na jego życie.

Kwotę odszkodowania i zadośćuczynienia, którą chce się uzyskać od firmy ubezpieczeniowej, należy oszacować samodzielnie. Można to zrobić na podstawie wyżej opisanych przesłanek. Ubezpieczyciel może się z nią zgodzić lub też uznać, że wysokość żądanych świadczeń jest za wysoka i obniżyć wysokość rekompensat. Wtedy należy pamiętać, że istnieje ścieżka odwoławcza od decyzji ubezpieczyciela. Osoby, które w wypadkach samochodowych został znaczenie poszkodowane i nie są w stanie samodzielnie starać się o odszkodowanie i zadośćuczynienie, mogą udzielić pełnomocnictwa osobie z rodziny lub wynająć firmę odszkodowawczą, która będzie je reprezentować przed ubezpieczycielem.

 

Firma odszkodowawcza, czy prawnik odszkodowania i dopłaty?

0

Niekiedy stan zdrowia nie pozwala na samodzielne starania się o odszkodowanie z polisy OC sprawcy. Niekiedy też poszkodowani rezygnują z samodzielnego starania się o odszkodowanie z powodu braku czasu, nieznajomości przepisów i procedur czy zwyczajnego strachu, że nie poradzą sobie z kontaktem z firmą ubezpieczeniową. Jeżeli podejmują takie decyzje, a nadal chcą uzyskać należne im świadczenie, muszą powierzyć reprezentowanie swojej osobie firmie odszkodowawczej lub kancelarii prawnej. Pełnomocnik zajmuje się wtedy całym procesem likwidacji szkody i pobiera za to procentowe wynagrodzenie. Zobacz, czy lepiej starania o odszkodowanie powierzyć firmie odszkodowawczej, czy prawnikowi.

Na polskim rynku istnieje wiele podmiotów zajmujących się pomoc w uzyskiwaniu odszkodowań od towarzystw ubezpieczeniowych. Poszkodowany może wybierać pomiędzy specjalistyczną firmą, kancelarią prawną, czy też prawnikiem działającym na własną rękę. Każdy z tych podmiotów różni się wielkością, stopniem specjalizacji, obszarem, w którym pracuje. Jak więc wybrać tego właściwego?

Kancelaria prawna zajmująca się odszkodowaniami

Kancelaria prawna to pierwszy wybór, jeśli chodzi o powierzenie spraw związanych ze staraniem się o odszkodowanie. Podmioty te są profesjonalne i wiarygodne. Aby działać, muszą mieć odpowiednie pozwolenia oraz kwalifikacje. Oznacza to, że prawnicy zatrudnieni w kancelariach prawnych mają potrzebą wiedzę oraz doświadczenie, które pomoże w komunikacji z firmą ubezpieczeniową. Co więcej, ich pomoc będzie nieoceniona, jeśli zdecydujesz się dochodzić swoich praw do odszkodowania na drodze sądowej. Przygotują one pozew, dopełnią wszystkich formalności oraz będą reprezentować poszkodowanego na wokandzie. Wynajmując kancelarię, możesz więc liczyć na sprawne i racjonalne załatwienie sprawy oraz nie pominiecie żadnych uchybień popełnionych przez ubezpieczyciela.

Szukając kancelarii prawnej zajmującej się odszkodowaniami, koniecznie sprawdź jednak jej specjalizacje. Nie zawsze prawnicy w niej pracujący, będą akurat biegi w tym obszarze, w którym potrzebujesz pomocy. Kancelaria specjalizująca się w zadośćuczynieniach może mieć problemy z przeprowadzeniem sprawy za odszkodowanie za wypadek w pracy i na odwrót. Dlatego też dokładnie sprawdź, w jakim obszarze działa dana kancelaria i udaj się do tej właściwej, dzięki temu masz pewność, że będzie ona miała doświadczenie w podobnych sprawach oraz sprawnie będzie się poruszała w meandrach prawa z tego zakresu. Dowiedz się też, jak wygląda współpraca. W małych kancelariach zazwyczaj pracuje kilka osób, może to oznacza, że przydzielony ci prawnik nie będzie w 100% zaangażowany w twoją sprawę, bo w tym samym czasie będzie prowadził jeszcze 10 innych.

Firmy odszkodowawcze, czy warto korzystać z ich pomocy?

Po pomoc w uzyskaniu odszkodowania można również udać się do wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy. Firmy odszkodowawcze to przedsiębiorstwa składające się z różnych działów. To przez nie przechodzi sprawa klienta. Oznacza to, że prowadzeniem sprawy nie zajmuje się jedna, dedykowana osoba, a cały zastęp pracowników, dla których jest się  kolejnym numerem sprawy. Takie podejście często budzi wiele obaw i wątpliwości. Zaczynając od tych komunikacyjnych (z kim się skontaktować, aby uzyskać informacje o swojej sprawie), po te bardziej formalne (czy ktoś, kto pierwszy raz widzi sprawę na oczy, będzie umiał ją dobrze zrozumieć i ocenić). Należy jednak zaznaczyć, że w profesjonalnych firmach odszkodowawczych każda sprawa ma prowadzącego prawnika, opiekuna, który kontaktuje się z Klientem oraz zespół, który czuwa nad całością sprawy. Jeśli myślisz więc o wynajęciu firmy odszkodowawczej, dokładnie dopytać jak wygląda u nich proces pracy nad sprawą.

Zaletą firm odszkodowawczych jest to, że większość z nich jest multidyscyplinarna. Zajmują się one wieloma sprawami, od odszkodowań komunikacyjnych, przez rolne i przy pracy, aż do pomocy w uzyskiwaniu zadośćuczynień dla rodzin osób zmarłych. Sprawa zawsze zostaje przyjęta, bez względu na to jak bardzo jest skomplikowana i czego dotyczy, dzięki czemu odpada czas poszukiwania odpowiedniej osoby, która specjalizuje się w danej dziedzinie. Plusem jest również to, że firmy odszkodowawcze posiadaj pracowników terenowych, którzy np. przyjadą do poszkodowanego i odbiorą dokumentację – to oszczędza czas i jest wskazane, jeśli np. po wypadku nie może się poruszać.

Gdzie sprawdzić kompetencje kancelarii prawnych i firm odszkodowawczych?

Zanim powierzy się swoją sprawę kancelarii prawnej czy też firmie odszkodowawcza, warto sprawdzić, czy rzeczywiście ma ona kompetencje, które pomogą w uzyskaniu odszkodowania. Kompetencje kancelarii można sprawdzić w Naczelnej Radzie Adwokackiej, natomiast firmę odszkodowawczą warto zweryfikować w CEIDG i KRS. Wyznacznikiem, czy podmiot działa profesjonalnie, są również przejrzyste umowy i jasna komunikacja. Należy unikać pomocy osób, które tylko dorabiają na składaniu wniosków o odszkodowania, np. pracowników warsztatów samochodowych, przychodni zdrowia itp. Ich kompetencje trudno zweryfikować i ustalić, czy naprawdę są oni w stanie pomoc w uzyskania świadczenia z firmy ubezpieczeniowej.

 

Odszkodowanie od sprawcy wypadku. Co Ci się należy?

0

Osoba poszkodowana w zdarzeniu komunikacyjnym może i bezwzględnie powinna dochodzić swoich prawa u ubezpieczyciela sprawcy. Należne poszkodowanemu świadczenia wypłacane są z ubezpieczenia OC obowiązkowego dla każdego właściciela pojazdu. Ubezpieczenie to pokrywa zarówno straty materialne, jakie poniósł poszkodowany, jak i uszczerbki na zdrowiu będące następstwem wypadku. Oznacza to, że osoba poszkodowana może uzyskać realną pomoc w radzeniu sobie ze skutkami zdarzenia drogowego. Jednak, aby tak było, musi sama wnioskować o wypłatę takich świadczeń. Jeśli tego nie zrobi, ubezpieczyciel sprawcy sam nie wypłacić jej należnych pieniędzy. Zobacz, o jakie odszkodowanie od sprawcy wypadku można się ubiegać.

Odszkodowanie z OC sprawcy wypadku- co można uzyskać?

Poszkodowani w wypadkach i kolizjach zazwyczaj starają się o zwrot kosztów naprawy samochodu, ewentualnie leczenia. Są to najczęściej wypłacane odszkodowania przez firmy ubezpieczeniowe. Jednak spektrum możliwości osoby poszkodowanej jest o wiele większe. Polskie prawo daje jej możliwość starania się m.in. o zadośćuczynienie pieniężne za cierpienie fizyczne i psychiczne doznane w wyniku zdarzenia drogowego, zwrot kosztów związanych z leczeniem, rehabilitacją, dojazdem do placówek medycznych, renty uzupełniającej, która stanowi wyrównanie w dochodach osiąganych przez poszkodowanego przed wypadkiem, zwrotów kosztów za utracony dochód i zniszczone mienie, zwrotów kosztów związanych z adaptacją lub/i przebudową mieszkania/domy osoby niepełnosprawnej po wypadku.

Kiedy należy się zadośćuczynienie po wypadku samochodowym?

Na początku należy zaznaczyć, że zadośćuczynienie jest zupełnie innym i odrębnym świadczeniem niż odszkodowanie. Jest ono wypłacane jako jednorazowa rekompensata. Należy się ono najbliższej rodzinie, jeśli w zdarzeniu drogowym poszkodowany poniósł śmierć oraz samemu poszkodowanemu, który w wypadku poniósł znaczne obrażenia fizyczne i/lub psychiczne. Jego celem jest złagodzenie cierpień. Starając się o zadośćuczynienie po wypadku, konieczne jest szczegółowe opisanie elementów straty, uwzględniając także te, które mogą ujawnić się dopiero w przyszłości. Wtedy to ma się szansę na wszczęcie osobnego postępowania i przyznanie odpowiedniej kwoty. Należy pamiętać, że zadośćuczynienie po wypadku należy się nie tylko za cierpienie fizyczne, ale także i psychiczne poszkodowanego. Jeśli wypadek znacząco na nie wypłynęło oraz istnieje prawdopodobieństwo, że nie wróci się do życia sprzed wypadku, należy wystąpić z wnioskiem do ubezpieczyciela o tą formę świadczenia odszkodowawczego.

Osoby, które starają się o zadośćuczynienie po śmierci bliskiego w wypadku, w piśmie do ubezpieczyciela powinny wykazać bliską więź emocjonalną z tą osobą oraz zaznaczyć, że strata to była dla nich bolesna.

Kiedy należy się renta po wypadku samochodowym?

Poszkodowani, którzy w wypadkach samochodowych doznają poważnych obrażeń ciała, częściowo lub całkowicie tracą zdolność do pracy zarobkowej, mogą ubiegać się o wypłacenie renty od ubezpieczyciela. Renta jest świadczeniem stałym lub okresowym (uzależnione jest to od tego na, ile przyzna ją firma ubezpieczeniowa). W zakresie rent powypadkowych wyróżnia się:

  • Rentę wyrównawczą, jest to świadczenie przyznawane w przypadku, gdy osoba poszkodowana utraciła zdolności zarobkową, a jednocześnie przed wypadkiem pracowała; zadaniem tego świadczenia jest wyrównanie sytuacji materialnej w miesięcznych dochodach poszkodowanego, pomiędzy tym, co uzyskiwał przed a po wypadku,
  • Rentę z tytułu zwiększonych potrzeb – leczenie i rehabilitacja często wiążą się z dodatkowymi kosztami, jeśli one są wysokie, ubezpieczyciel może przyznać rentę na leczenie powypadkowe i dalszą rehabilitację; swoim zakresem renta z tytułu zwiększonych potrzeb może objąć np. dodatkowe sprawowanie opieki czy zabiegi rehabilitacji; świadczenie przyznawane jest na podstawie dokumentów medycznych oraz ponoszonych na zabiegi i leczenie kosztów,

  • Rentę z tytułu zmniejszonych widoków na przeszłość – świadczenie to ma zrekompensować poszkodowanemu skutki wypadku, które mają bezpośredni związek z karierą zawodową,
  • Rentę alimentacyjną – przysługuje ona dzieciom zmarłego lub osobom bliskim pozostającym w silnej więzi emocjonalnej ze zmarłym poszkodowanym; renta alimentacyjna ma za zadanie dostarczać środki do życia i ma charakter odszkodowawczy.

Odszkodowania powypadkowe w przypadku braku OC

Jeżeli sprawca wypadku nie miał ważnej polisy OC, a poszkodowany doznał uszczerbku na zdrowiu, to nadal może liczyć na wypłatę odszkodowania. Wtedy świadczenia wypłacane są z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Poszkodowany musi jednak zgłosić szkodę do wybranego ubezpieczyciela, który z powodu niemożności ustalenia sprawcy przekażę sprawę do UFG. W tym wypadku należy się również liczyć z dłuższym czasem oczekiwania na wypłatę odszkodowania. Ubezpieczyciel na zbadanie sprawy ma 30 dni, tyle samo ma Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Oznacza to, że na świadczenie można czekać nawet 60 dni od zgłoszenia szkody. Trzeba też pamiętać, że UFG wypłaci odszkodowanie tylko za szkody osobiste, a nie majątkowe np. zniszczony samochód.

 

Jak uzyskać odszkodowanie po wypadku samochodowym

0

Wypadek samochodowy jest wydarzeniem nagłym, które trudno przewidzieć. Cierpią na nim nie tylko kierowcy, ale i pasażerowie czy osoby postronne np. piesi, rowerzyści. Zgodnie z polskim prawem za spowodowane szkody odpowiada sprawca. To on winny jest wypłacić odszkodowanie i zadośćuczynienie ofiarom. Z racji tego, że zazwyczaj osoby fizycznej nie stać, aby jednorazowo wyciągnąć z kieszeni kilka tysięcy złotych, musi ona odprowadzać składki na polisę OC. W przypadku, gdy powoduje ona wypadek lub kolizję drogową, to właśnie z ubezpieczenia OC będzie wypłacone odszkodowanie. Aby jednak tak się stało, poszkodowani muszą wystąpić o takie świadczenia do ubezpieczyciela, czyli firmy, w której sprawca wykupił polisę OC.  Jak to zrobić? Sprawdź sam.

Kto może starać się o odszkodowanie od ubezpieczyciela?

Przede wszystkim należy pamiętać, że o odszkodowanie mogą starać się ofiary wypadku, a nie ich sprawcy. Odszkodowanie mogą uzyskać osoby, które dostały uszczerbku na zdrowiu lub w wypadku utraciły mienie (doznały szkody majątkowej). O odszkodowanie mogą wystąpić również ci poszkodowani, którzy brali udział w wypadku, w którym sprawca jest nieznany, ponieważ uciekł z miejsca zdarzenia. Wtedy analiza ich roszczeń zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Instytucja ta zajmuje się również odszkodowaniami w przypadku, gdy sprawca nie posiadał ważnej polisy OC.

Jak starać się o odszkodowanie po wypadku?

Starania o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny należy rozpocząć już kilka chwil po nim. Na początek należy zabezpieczyć własne zdrowie i życie i upewnić się, że poszkodowanym  nie trzeba udzielić pierwszej pomocy. W kolejnym kroku dobrze jest wezwać służby ratownicze (w przypadku kolizji nie jest to konieczne), a następnie zająć się dokumentowaniem powstałych szkód.

Zgromadzone na miejscu wypadku informacje będzie trzeba przekazać ubezpieczycielowi – im więcej ich będzie, tym lepiej. Zbieranie dowodów najlepiej rozpocząć od spisania oświadczenia o winie. Jeśli sprawca poczuwa się do odpowiedzialności, nie ma z tym problemów. Na druku ubezpieczyciela lub zwykłej kartce spisuje się dokument, który mówi, kto zawinił w czasie zdarzenia zdrowego. Oświadczenie o winie powinno zawierać

  • dane uczestników kolizji: imię, nazwisko, adres, serie i numer dowodu/paszportu,
  • dane ubezpieczalni sprawcy w tym numer i serię polisy OC,
  • dane samochodów biorących udział w zdarzeniu: numery rejestracyjne, markę, model,
  • informację na temat zdarzenia: czas i miejsce, okoliczności, szkic sytuacyjny, opis uszkodzeń  samochodzie,
  • dane ewentualnych świadków: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, krótkie oświadczenie.

Następnie dobrze jest wykonać zdjęcia dokumentujące uszkodzenia pojazdów. Można też nagrać film wideo z miejsca zdarzenia.

W przypadku wypadków samochodowych winnego zawsze ustala policja. Dla przypomnienia wypadek drogowy to zdarzenia, w którym oprócz samochodów ucierpią również ludzie.

Jak zgłosić szkodę ubezpieczycielowi?

W przypadku drobnych zdarzeń drogowych warto przyspieszyć czas oczekiwania na odszkodowanie i zdecydować się na tzw. uproszczoną likwidację szkody. Procedura to opiera się na wysłaniu do ubezpieczyciela zdjęć wykonanych na miejscu zdarzenia, a następnie załatwieniu wszystkich  pozostałych formalności telefonicznie. Na podstawie uzyskanych danych firma ubezpieczeniowa wyceni szkody i może od razu wypłacić odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że nie każdy poszkodowany może skorzystać z takiego trybu. Ubezpieczyciele zazwyczaj warunkują uproszczona likwidacja szkody wieloma kryteriami.

Terminy wypłaty odszkodowania

Standardowo firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania ma 30 dni od daty zgłoszenia przez poszkodowanego szkody.  Jest możliwe przedłużenie tego terminu, jeśli proces ustalania winnego zajścia jest skomplikowany. W niektórych przypadkach na wypłatę odszkodowania należy czekać nawet do 90 dni lub dłużej, jeśli sprawę rozstrzyga sąd.

Problemy z ubezpieczycielem, jak sobie z nimi radzić?

Nie zawsze staranie się o odszkodowanie z OC sprawcy przebiega bezproblemowo. Towarzystwa Ubezpieczeniowe dążą do wypłaty jak najniższych świadczeń, dlatego też często można spotkać się z zaniżonymi odszkodowaniami czy też nieuwzględnieniem wszystkich poniesionych kosztów. W tym wypadku rozwiązaniem jest wystosowanie do ubezpieczyciela pisma reklamacyjnego, które odwołuje się od pierwszej decyzji. Poszkodowany ma także możliwość poproszenia o pomoc zewnętrzne insynuacje np. Rzecznika Finansowego czy KNF, a w ostateczności skierowania sprawy do sądu. Walka z ubezpieczycielem nie zawsze też musi być prowadzona tylko własnymi siłami. Poszkodowany zawsze może zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej lub firmy odszkodowawczej. Niemniej jednak musi on pamiętać, że te organizacje nie pomogą mu w pierwszej fazie starania się o odszkodowania – nad zgromadzeniem dowodów powstałych szkód w pierwszych chwilach po zdarzeniu drogowym, musi czuwać sam. Jest to o tyle istotne, że prowadzenie spraw o odszkodowanie bez dowodów jest ciężkie i często kończy się niepowodzeniem.

 

Wypłata odszkodowania z OC sprawcy: jak długo trzeba czekać?

0

Chcąc starać się o odszkodowanie z polisy OC sprawcy, należy spełnić kilka warunków. Jednym z nich są terminy zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela. Jeśli się je przekroczy nie będzie chciał on wypłacić należnego odszkodowania. Terminy obowiązują również drugą stronę. Firmy ubezpieczeniowe ustawowo są zobowiązane do wypłacania świadczeń w określonym czasie. Jakim? Zobaczcie sami, ile trzeba czekać na odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej.

W polskim prawie odszkodowania są jednym z lepiej unormowanych zagadnień. Ustawy i rozporządzenia mówią o tym, jak powinna przebiegać likwidacja szkód, jaka jest odpowiedzialność ubezpieczyciela oraz jakich terminów musi on przestrzegać. Jednak to właśnie z terminami jest duży problem. Wiele osób nadal nie wie, ile będzie musiało czekać na odszkodowanie.

W ile dni otrzymuje się odszkodowanie?

Przepisy prawa mówią, że firma ubezpieczeniowa na wyjaśnienie okoliczności wypadku ma dokładnie 30 dni. W tym czasie powinna sprawdzić  okoliczności zdarzenia, które potwierdzają sprawstwo winnego, ustalić, czy poszkodowany jest uprawniony do ubiegania się o odszkodowanie (np. nie zgłasza szkody drugi raz) oraz oszacować wysokość przyznanego odszkodowania.

Do, kiedy trzeba zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Szkodę najlepiej zgłosić jak najszybciej. Jednak przepisy prawa są tu bardziej wyrozumiałe dla poszkodowanych niż dla towarzystw ubezpieczeniowych. Poszkodowany na zgłoszenie ma 3 lata, taki sam termin obowiązuje w przypadku odwołania od pierwszej decyzji ubezpieczyciela. Jeszcze dłuższy termin przysługuje tym, którzy uczestniczyli w wypadku, do którego doszło w wyniku przestępstwa. Do ubezpieczyciela mogą oni zgłosić się do 20 lat od zdarzenia.

Kiedy ubezpieczyciel może przedłużyć termin wypłaty odszkodowania?

Prawo pozwala przedłużyć ubezpieczycielowi wypłatę odszkodowania o 14 dni, jeśli istnieją ważne powody, przez które nie jest on w stanie zakończyć czynności ustalających okoliczności wypadku przed 30 dniami. O przedłużeniu czasu wypłaty odszkodowania ubezpieczyciel musi poinformować poszkodowanego pisemnie, a także wypłacić mu bezsporną część odszkodowania.

Bezsporna cześć odszkodowania to kwota, co do której ubezpieczyciel nie ma wątpliwości. Jej wysokość nie może ulec zmianie w toku dalszego postępowania. Prawo określa, że likwidacja szkody może trwać maksymalnie do 90 dni.

Postępowanie sądowe a odszkodowanie od ubezpieczyciela

Podane wyżej terminy mogą ulec wydłużeniu, jeśli sprawca wypadku jest oskarżany przez prokuratora i sprawa jest na wokandzie sądu.  W takich okolicznościach poszkodowany musi się liczyć z tym, że ubezpieczyciel będzie czekał z wypłatą odszkodowania do zakończenia sprawy karnej.

Przekroczenie terminów wypłaty odszkodowania – co zrobić?

Jeżeli ubezpieczyciel przekracza termin wypłaty odszkodowania, należy poinformować go o tym fakcie pisemnie. Pismo można wysłać już w pierwszym dniu przekroczenie ustawowego terminu. Dobrze jest zażądać w nim odsetek za zwłokę, wynoszą one 13% w skali roku. Jeśli pismo nie poskutkuje, skargę można złożyć do Rzecznika Finansowego, a w przypadku rażącego przekroczenia terminu do KNF-u, który może nałożyć na towarzystwo ubezpieczeniowe karę finansową.

 

Dalsze niezakończone leczenie a odszkodowanie za wypadek komunikacyjny

0

Wypadek samochodowy może mieć wpływ na dalsze życie poszkodowanego. Nie wszystkie doznane w jego trakcie urazy da się wyleczyć. Niekiedy wypadek powoduje, że z bólem osoba poszkodowana musi zmagać się do końca życia. Czasem zdarza się też, że nie od razu ujawniają się choroby i urazy, które są wynikiem wypadku. Wielu poszkodowanych zmaga się również z długotrwałym leczeniem, które na początku nie przynosi skutku. Jak takie sytuacje wpływają na odszkodowanie oraz jego wysokość? Czy można ubiegać się o wypłatę dodatkowych świadczeń od ubezpieczyciela? Zobacz odpowiedzi na te pytania.

Część chorób i urazów może pojawić się dopiero kilka miesięcy czy tygodni po wypadku – wtedy, gdy poszkodowany uzyskał już odszkodowanie od ubezpieczyciela. Niekiedy początkowe objawy powypadkowe są trudne do zidentyfikowania i lekarze dopiero po dłuższym czasie są w stanie określić chorobę. Niestety takie sytuacje zdarzają się w przypadku poważnych urazów i chorób, np. epilepsji pourazowej, zespołu stresu pourazowego, demencji pourazowej czy pourazowej neuropatii nerwu wzrokowego.

Zadośćuczynienie za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Osoby, które doświadczyły wyżej wymienionych sytuacji, mogą starać się o wypłatę zadośćuczynienia. Jego wysokość uzależniona jest od cierpień, których doznał poszkodowany oraz wpływu, jaki wypadek miał na dalsze życie i funkcjonowanie. O zadośćuczynienie można się starać nawet w przypadku, kiedy jedno zostało już wypłacone lub jeśli pierwszy wniosek o przyznanie takie świadczenia jest właśnie rozpatrywany.

Poszkodowany, który już wcześniej złożył wniosek o zadośćuczynienie i je otrzymał od ubezpieczyciela, w nowym piśmie musi wyjaśnić, dlaczego stara się o nie ponownie oraz zmienić kwotę, o którą wnioskuje. W przypadku, jeśli wniosek o zadośćuczynienie jest rozpatrywany, poszkodowany ma prawo dołączyć do niego dokumentację wskazującą na pogorszenie się stanu zdrowia i wskazać nową kwotę zadośćuczynienia, o którą chce się ubiegać.

Renta za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Jeśli w wyniku wypadku doznało się uszczerbków na zdrowiu sprawiających, że nie można powrócić do wykonywanego zawodu lub podjąć pracy zarobkowej istnieje możliwość starania się o rentę. Świadczenie to może być wypłacane zarówno z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i przez ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Renta jest świadczeniem wypłacanym comiesięczne. Może mieć charakter stały lub okresowy. Wysokość renty wypłacanej przez ubezpieczyciela może zostać zwiększania, jeśli w toku leczenia okaże się, że stan zdrowia poszkodowanego się pogorszył. Należy zaznaczyć, że renta stała przyznawana jest bezterminowo i przysługuje wtedy, gdy wiadomo, że stan zdrowie nie ulegnie poprawie.

Ubezpieczyciel sprawcy może również zdecydować o przydzielaniu renty z tytuł zwiększonych potrzeb. Takie świadczenie obejmuje koszty związane z wizytami u specjalistów, rehabilitacją, zakupem leków, zakupem środków hipicznych oraz przyrządów niezbędnych poszkodowanemu np. wózka inwalidzkiego czy chodzika, kupnem protez, zapewnieniem stałej opieki osobie poszkodowanej np. wynajęciem pielęgniarki. W celu przyznania renty z tytułu zwiększonych potrzeb poszkodowany musi udowodnić firmie ubezpieczeniowej, że faktycznie wydaje te sumy na leczenia. Konieczne będzie więc przedstawienie rachunków i faktur za świadczone usługi medyczne.

Odszkodowanie za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Poszkodowany od ubezpieczyciela sprawcy może uzyskać również odszkodowanie za wypadek komunikacyjny. Świadczenie to wypłacane jest na podstawie tabel, w którym każdy uraz ma przypisana wartość procentową uszczerbku na zdrowiu. Im jest ona wyższa, tym większe odszkodowanie się otrzymuje. Jeżeli zaraz po wypadku nie ma możliwości ustalenia, jak rozległy jest uraz lub z biegiem czasu ujawniają się nowe urazy, poszkodowany może wnioskować o dopłatę do odszkodowania. Pismo należy kierować do ubezpieczyciela i jasno w nim wskazać pogarszanie się stan zdrowia.

Poszkodowani starać się o odszkodowanie z OC sprawcy muszą pamiętać, że świadczenia obejmują nie tylko w urazach i chorobach. Złamana ręka, noga czy biodro to nie jedyne konsekwencje wypadków komunikacyjnych. Bardzo często osoby poszkodowane muszą zmagać się również z psychicznymi skutkami wypadków komunikacyjnych. Strach przed jazdą samochodem, depresja z powodu oszpecenia  to także podstawy do ubiegania się o rekompensaty finansowej wypłacane z OC sprawcy wypadku.

Jak uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela?

Odszkodowanie za uszczerbki na zdrowiu otrzymuje się na tych samych zasadach co w przypadku szkód materialnych. Pierwszym krokiem jest zgłoszenie roszczenia do firmy ubezpieczeniowej i odpowiednie jego udokumentowanie. Na odpowiedź czekać się standardowo 30 dni. Jeśli polubowne rozwiązanie sprawy nie wchodzi w grę, poszkodowany może udać się do sądu. To rozwiązanie poleca wielu specjalistów. Zazwyczaj w toku procesu sądowego uzyskuje się o wiele wyższe sumy odszkodowań, a ubezpieczyciele spełniają większość roszczeń poszkodowanych. Jednak, że o wiele lepszą i szybszą droga jest zwyczajne porozumienie się z ubezpieczycielem na drodze negocjacji.

 

Jak odzyskać odszkodowanie z OC sprawcy kolizji?

0

Kolizje samochodowe zdarzają się bardzo często. Wystarczy chwila nieuwagi, zła pogoda czy zagapienie się na drodze i już możemy wjechać w tył samochodu stojącego przed nami. Mówi się, że nie ma kierowcy, który nie przeżył kolizji. O ile sprawa ogranicza się tylko do niej, nie ma się co martwić. W kolizjach cierpią bowiem tylko rzeczy materialne np. samochody, nie trzeba więc później długotrwale leczyć obrażeń powypadkowych czy zmagać się z traumą. Nie oznacza to jednak, że z OC sprawcy nie należy się nam żadne odszkodowanie za poniesione straty materialne. Wręcz przeciwnie, naprawa samochodu powinna być pokryta z polisy OC sprawcy. Jak jednak odzyskać taką rekompensatę? Sprawdźcie, co podpowiadamy w zakresie odzyskiwania odszkodowania z OC sprawcy kolizji.

Czym jest kolizja drogowa?

Pojęcie kolizji samochodowej nie istnieje w polskim prawodawstwie. W ustawach i kodeksach mogli spotkać się z wypadkiem drogowym. Przepisy mówią, że jest to zdarzenie, w którym więcej niż jedna osoba została ranna i jej leczenie trwa powyżej  7 dni. O wypadku mówimy też, gdy w wyniku zdarzenia osoby w nim uczestniczące straciły życie. Termin kolizji został opracowany przez policję i odnosi się do zdarzeń drogowych, w którym nie ucierpiały osoby, a tylko przedmioty nieożywione.

O co może się ubiegać poszkodowany w wypadku?

Kierowca lub pasażer, który został poszkodowany w wypadku sam musi określić, jakie roszczenia wysunie w stosunku do ubezpieczyciela sprawcy. O ile jest to tylko kolizja, to może on starać się przede wszystkim o zwrot koszt naprawy uszkodzonego pojazdu. Jednak to nie jedyne jego możliwości. Poszkodowany może również wystąpić z wnioskiem o zwrot kosztów wynajmu samochodu zastępczego, czy też holowania własnego pojazdu do zakładu mechanicznego. A to tylko niektóre z możliwości.

Osoby poszkodowane  w wypadkach samochodowych mają jeszcze większy zakres działania. Ubezpieczyciel oprócz tego, że powinien wypłacić odszkodowanie na straty materialne  spowodowane przez swojego Klienta, musi jeszcze poszkodowanemu zapewnić zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji. W przypadku poważniejszych wypadków samochodowych można mówić o zadośćuczynieniu czy wypłacaniu renty stałej lub okresowej.

Jak więc widać możliwości jest dużo, a sumy odszkodowań mogą być naprawdę wysokie. Trzeba jednak pamiętać, że aby je otrzymać, należy przejść cały proces likwidacji szkody. Pierwsze etapy tego procesu rozpoczynają się już na miejscu zdarzenia. Jeżeli poszkodowany nie pominie żadnego z etapów i będzie stosował się do wytycznych ubezpieczyciela, z wypłatą odszkodowania nie powinno być problemu.

Co poszkodowany musi zrobić na miejscu kolizji lub wypadku?

Jeżeli po kolizji/wypadku nic nie zagraża bezpośredniemu życiu poszkodowanych, należy rozpocząć proces likwidacji szkody. W przypadku kolizji jej uczestnicy są zobowiązani do usunięcia pojazdów na pobocze, tak aby nie przeszkadzały innym samochodom w ruchu i ustalenie, kto był winny zdarzenia. Zazwyczaj nie ma z tym problemu i jeden z kierowców przyznaje się do sprawstwa. Jeśli jednak nikt nie chce się przyznać do winy, należy wezwać policję i poczekać, aż to ona ustali sprawcę i spisze notatkę ze zdarzenia. Gdy uczestniczymy w wypadku samochodowym, należy pozostawić na miejscu i oznaczyć je trójkątami ostrzegawczymi, a następnie spokojnie czekać na przyjazd policji.

Po zakończeniu procedury ustalającej winnego i spisaniem odpowiednich dokumentów (notatka policyjna lub oświadczenie o winie), należy  wykonać zdjęcia prezentujące szkody, jakie są wynikiem zdarzenia komunikacyjnego, a następnie odholować samochód do warsztatu. Międzyczasie można rozejrzeć się, czy na miejscu nie ma świadków zdarzenia, którzy mogliby potwierdzić wersję spisaną w oświadczenia lub notatce policyjnej. Jeśli są najlepszy pozyskać na nich namiary kontaktowe. Wyposażony w takie dane i informacje poszkodowany może zwrócić się do ubezpieczyciela sprawcy i zgłosić szkodę. Zgłoszenie może zastąpić telefonicznie.

Jak ubezpieczyciel likwiduje powstałą szkodę?

Po zgłoszeniu ubezpieczyciel ma 30 dni na zbadanie sprawy i ustalenie co się wydarzyło. Musi także sprawdzić, czy poszkodowany może otrzymać odszkodowanie i w jakiej wysokości. Cały proces odbywa się na podstawie przedstawionych dokumentów i dowodów, o których wspominaliśmy powyżej. Jeśli szkoda jest mała, ubezpieczyciel zaproponuje tzw. uproszczoną likwidację szkody. Proces ten trwa szybciej i polega na przesłaniu zdjęć przez poszkodowanego i telefonicznym uzgodnieniu szczegółów z na linii poszkodowany- firma ubezpieczeniowa.

W przypadku, gdy do ubezpieczyciela zgłaszamy się z roszczeniem związanym ze szkodą osobową, czyli uszczerbkiem na zdrowiu, proces jest taki sam. Zgłoszenie szkody należy dokonać telefonicznie, a następnie zgodnie z wytycznymi przesłać do ubezpieczyciela pismo wraz z załącznikami domagając się wypłaty świadczenia. Załączniki w tym wypadku są zarówno dokumenty mówiące o samym wypadku, jak i o procesie leczenia i rehabilitacji. Mowa tu nie tylko o karcie pacjenta, ale i rachunkach oraz fakturach za leczenie, leki, środki pielęgnacyjne, sprzęt rehabilitacyjny itp.

 

ZOBACZ TEŻ