Dalsze niezakończone leczenie a odszkodowanie za wypadek komunikacyjny

0

Wypadek samochodowy może mieć wpływ na dalsze życie poszkodowanego. Nie wszystkie doznane w jego trakcie urazy da się wyleczyć. Niekiedy wypadek powoduje, że z bólem osoba poszkodowana musi zmagać się do końca życia. Czasem zdarza się też, że nie od razu ujawniają się choroby i urazy, które są wynikiem wypadku. Wielu poszkodowanych zmaga się również z długotrwałym leczeniem, które na początku nie przynosi skutku. Jak takie sytuacje wpływają na odszkodowanie oraz jego wysokość? Czy można ubiegać się o wypłatę dodatkowych świadczeń od ubezpieczyciela? Zobacz odpowiedzi na te pytania.

Część chorób i urazów może pojawić się dopiero kilka miesięcy czy tygodni po wypadku – wtedy, gdy poszkodowany uzyskał już odszkodowanie od ubezpieczyciela. Niekiedy początkowe objawy powypadkowe są trudne do zidentyfikowania i lekarze dopiero po dłuższym czasie są w stanie określić chorobę. Niestety takie sytuacje zdarzają się w przypadku poważnych urazów i chorób, np. epilepsji pourazowej, zespołu stresu pourazowego, demencji pourazowej czy pourazowej neuropatii nerwu wzrokowego.

Zadośćuczynienie za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Osoby, które doświadczyły wyżej wymienionych sytuacji, mogą starać się o wypłatę zadośćuczynienia. Jego wysokość uzależniona jest od cierpień, których doznał poszkodowany oraz wpływu, jaki wypadek miał na dalsze życie i funkcjonowanie. O zadośćuczynienie można się starać nawet w przypadku, kiedy jedno zostało już wypłacone lub jeśli pierwszy wniosek o przyznanie takie świadczenia jest właśnie rozpatrywany.

Poszkodowany, który już wcześniej złożył wniosek o zadośćuczynienie i je otrzymał od ubezpieczyciela, w nowym piśmie musi wyjaśnić, dlaczego stara się o nie ponownie oraz zmienić kwotę, o którą wnioskuje. W przypadku, jeśli wniosek o zadośćuczynienie jest rozpatrywany, poszkodowany ma prawo dołączyć do niego dokumentację wskazującą na pogorszenie się stanu zdrowia i wskazać nową kwotę zadośćuczynienia, o którą chce się ubiegać.

Renta za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Jeśli w wyniku wypadku doznało się uszczerbków na zdrowiu sprawiających, że nie można powrócić do wykonywanego zawodu lub podjąć pracy zarobkowej istnieje możliwość starania się o rentę. Świadczenie to może być wypłacane zarówno z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i przez ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Renta jest świadczeniem wypłacanym comiesięczne. Może mieć charakter stały lub okresowy. Wysokość renty wypłacanej przez ubezpieczyciela może zostać zwiększania, jeśli w toku leczenia okaże się, że stan zdrowia poszkodowanego się pogorszył. Należy zaznaczyć, że renta stała przyznawana jest bezterminowo i przysługuje wtedy, gdy wiadomo, że stan zdrowie nie ulegnie poprawie.

odszkodowanie z oc sprawcy

Ubezpieczyciel sprawcy może również zdecydować o przydzielaniu renty z tytuł zwiększonych potrzeb. Takie świadczenie obejmuje koszty związane z wizytami u specjalistów, rehabilitacją, zakupem leków, zakupem środków hipicznych oraz przyrządów niezbędnych poszkodowanemu np. wózka inwalidzkiego czy chodzika, kupnem protez, zapewnieniem stałej opieki osobie poszkodowanej np. wynajęciem pielęgniarki. W celu przyznania renty z tytułu zwiększonych potrzeb poszkodowany musi udowodnić firmie ubezpieczeniowej, że faktycznie wydaje te sumy na leczenia. Konieczne będzie więc przedstawienie rachunków i faktur za świadczone usługi medyczne.

Odszkodowanie za uszczerbek  na zdrowiu po wypadku samochodowym

Poszkodowany od ubezpieczyciela sprawcy może uzyskać również odszkodowanie za wypadek komunikacyjny. Świadczenie to wypłacane jest na podstawie tabel, w którym każdy uraz ma przypisana wartość procentową uszczerbku na zdrowiu. Im jest ona wyższa, tym większe odszkodowanie się otrzymuje. Jeżeli zaraz po wypadku nie ma możliwości ustalenia, jak rozległy jest uraz lub z biegiem czasu ujawniają się nowe urazy, poszkodowany może wnioskować o dopłatę do odszkodowania. Pismo należy kierować do ubezpieczyciela i jasno w nim wskazać pogarszanie się stan zdrowia.

Poszkodowani starać się o odszkodowanie z OC sprawcy muszą pamiętać, że świadczenia obejmują nie tylko w urazach i chorobach. Złamana ręka, noga czy biodro to nie jedyne konsekwencje wypadków komunikacyjnych. Bardzo często osoby poszkodowane muszą zmagać się również z psychicznymi skutkami wypadków komunikacyjnych. Strach przed jazdą samochodem, depresja z powodu oszpecenia  to także podstawy do ubiegania się o rekompensaty finansowej wypłacane z OC sprawcy wypadku.

Jak uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela?

Odszkodowanie za uszczerbki na zdrowiu otrzymuje się na tych samych zasadach co w przypadku szkód materialnych. Pierwszym krokiem jest zgłoszenie roszczenia do firmy ubezpieczeniowej i odpowiednie jego udokumentowanie. Na odpowiedź czekać się standardowo 30 dni. Jeśli polubowne rozwiązanie sprawy nie wchodzi w grę, poszkodowany może udać się do sądu. To rozwiązanie poleca wielu specjalistów. Zazwyczaj w toku procesu sądowego uzyskuje się o wiele wyższe sumy odszkodowań, a ubezpieczyciele spełniają większość roszczeń poszkodowanych. Jednak, że o wiele lepszą i szybszą droga jest zwyczajne porozumienie się z ubezpieczycielem na drodze negocjacji.

 

Jak odzyskać odszkodowanie z OC sprawcy kolizji?

0

Kolizje samochodowe zdarzają się bardzo często. Wystarczy chwila nieuwagi, zła pogoda czy zagapienie się na drodze i już możemy wjechać w tył samochodu stojącego przed nami. Mówi się, że nie ma kierowcy, który nie przeżył kolizji. O ile sprawa ogranicza się tylko do niej, nie ma się co martwić. W kolizjach cierpią bowiem tylko rzeczy materialne np. samochody, nie trzeba więc później długotrwale leczyć obrażeń powypadkowych czy zmagać się z traumą. Nie oznacza to jednak, że z OC sprawcy nie należy się nam żadne odszkodowanie za poniesione straty materialne. Wręcz przeciwnie, naprawa samochodu powinna być pokryta z polisy OC sprawcy. Jak jednak odzyskać taką rekompensatę? Sprawdźcie, co podpowiadamy w zakresie odzyskiwania odszkodowania z OC sprawcy kolizji.

Czym jest kolizja drogowa?

Pojęcie kolizji samochodowej nie istnieje w polskim prawodawstwie. W ustawach i kodeksach mogli spotkać się z wypadkiem drogowym. Przepisy mówią, że jest to zdarzenie, w którym więcej niż jedna osoba została ranna i jej leczenie trwa powyżej  7 dni. O wypadku mówimy też, gdy w wyniku zdarzenia osoby w nim uczestniczące straciły życie. Termin kolizji został opracowany przez policję i odnosi się do zdarzeń drogowych, w którym nie ucierpiały osoby, a tylko przedmioty nieożywione.

O co może się ubiegać poszkodowany w wypadku?

Kierowca lub pasażer, który został poszkodowany w wypadku sam musi określić, jakie roszczenia wysunie w stosunku do ubezpieczyciela sprawcy. O ile jest to tylko kolizja, to może on starać się przede wszystkim o zwrot koszt naprawy uszkodzonego pojazdu. Jednak to nie jedyne jego możliwości. Poszkodowany może również wystąpić z wnioskiem o zwrot kosztów wynajmu samochodu zastępczego, czy też holowania własnego pojazdu do zakładu mechanicznego. A to tylko niektóre z możliwości.

Osoby poszkodowane  w wypadkach samochodowych mają jeszcze większy zakres działania. Ubezpieczyciel oprócz tego, że powinien wypłacić odszkodowanie na straty materialne  spowodowane przez swojego Klienta, musi jeszcze poszkodowanemu zapewnić zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji. W przypadku poważniejszych wypadków samochodowych można mówić o zadośćuczynieniu czy wypłacaniu renty stałej lub okresowej.

Jak więc widać możliwości jest dużo, a sumy odszkodowań mogą być naprawdę wysokie. Trzeba jednak pamiętać, że aby je otrzymać, należy przejść cały proces likwidacji szkody. Pierwsze etapy tego procesu rozpoczynają się już na miejscu zdarzenia. Jeżeli poszkodowany nie pominie żadnego z etapów i będzie stosował się do wytycznych ubezpieczyciela, z wypłatą odszkodowania nie powinno być problemu.

Co poszkodowany musi zrobić na miejscu kolizji lub wypadku?

Jeżeli po kolizji/wypadku nic nie zagraża bezpośredniemu życiu poszkodowanych, należy rozpocząć proces likwidacji szkody. W przypadku kolizji jej uczestnicy są zobowiązani do usunięcia pojazdów na pobocze, tak aby nie przeszkadzały innym samochodom w ruchu i ustalenie, kto był winny zdarzenia. Zazwyczaj nie ma z tym problemu i jeden z kierowców przyznaje się do sprawstwa. Jeśli jednak nikt nie chce się przyznać do winy, należy wezwać policję i poczekać, aż to ona ustali sprawcę i spisze notatkę ze zdarzenia. Gdy uczestniczymy w wypadku samochodowym, należy pozostawić na miejscu i oznaczyć je trójkątami ostrzegawczymi, a następnie spokojnie czekać na przyjazd policji.

odszkodowanie z oc sprawcy

Po zakończeniu procedury ustalającej winnego i spisaniem odpowiednich dokumentów (notatka policyjna lub oświadczenie o winie), należy  wykonać zdjęcia prezentujące szkody, jakie są wynikiem zdarzenia komunikacyjnego, a następnie odholować samochód do warsztatu. Międzyczasie można rozejrzeć się, czy na miejscu nie ma świadków zdarzenia, którzy mogliby potwierdzić wersję spisaną w oświadczenia lub notatce policyjnej. Jeśli są najlepszy pozyskać na nich namiary kontaktowe. Wyposażony w takie dane i informacje poszkodowany może zwrócić się do ubezpieczyciela sprawcy i zgłosić szkodę. Zgłoszenie może zastąpić telefonicznie.

Jak ubezpieczyciel likwiduje powstałą szkodę?

Po zgłoszeniu ubezpieczyciel ma 30 dni na zbadanie sprawy i ustalenie co się wydarzyło. Musi także sprawdzić, czy poszkodowany może otrzymać odszkodowanie i w jakiej wysokości. Cały proces odbywa się na podstawie przedstawionych dokumentów i dowodów, o których wspominaliśmy powyżej. Jeśli szkoda jest mała, ubezpieczyciel zaproponuje tzw. uproszczoną likwidację szkody. Proces ten trwa szybciej i polega na przesłaniu zdjęć przez poszkodowanego i telefonicznym uzgodnieniu szczegółów z na linii poszkodowany- firma ubezpieczeniowa.

W przypadku, gdy do ubezpieczyciela zgłaszamy się z roszczeniem związanym ze szkodą osobową, czyli uszczerbkiem na zdrowiu, proces jest taki sam. Zgłoszenie szkody należy dokonać telefonicznie, a następnie zgodnie z wytycznymi przesłać do ubezpieczyciela pismo wraz z załącznikami domagając się wypłaty świadczenia. Załączniki w tym wypadku są zarówno dokumenty mówiące o samym wypadku, jak i o procesie leczenia i rehabilitacji. Mowa tu nie tylko o karcie pacjenta, ale i rachunkach oraz fakturach za leczenie, leki, środki pielęgnacyjne, sprzęt rehabilitacyjny itp.

 

Kwota odszkodowania za nowy samochód

0

Każdy kierowca, kupując nowe auto chucha i dmucha na nie. Dba, aby było posprzątane, parkowane w bezpiecznym miejscu i nienarażone na obtarcia czy stłuczki. Jednak niekiedy nawet przy takich staraniach nowy samochód może ulec uszkodzeniu. Co więcej, są kierowcy, którym przydarzyła się kolizja zaraz po wyjechaniu z salonu samochodowego. W takich sytuacjach zdenerwowanie właściciela samochodu osiąga granicę krytyczną. Oprócz tego, że muszą zmagać się z ubezpieczycielem, to jeszcze ich nowy samochód został uszkodzony.  Co zrobić w takiej sytuacji? Jakie odszkodowanie można otrzymać za nowy samochód?

Ile wynosi odszkodowanie za uszkodzenie nowego samochodu?

Zgodnie z przepisami prawa nie istnieją żadne zasady mówiącą o tym, jak wysokie odszkodowanie można otrzymać za stary lub nowy samochód. Każdy przypadek uszkodzenia pojazdu, który następuje w efekcie kolizji, jest oceniony i wyceniany indywidualnie. Stąd też trudno mówić nawet o widełkach cenowych. Oznacza to, że każdy samochód, który uczestniczy w kolizji czy wypadku, musi przejść ocenę rzeczoznawcy. To on na podstawie oględzin i kosztorysu szacuje wysokość odszkodowania. Wypłacone przez ubezpieczyciela odszkodowanie z OC sprawcy powinno wystarczyć na pokrycie wszelkich strat związanych z wypadkiem. Oznacza to, że rzeczoznawca, ustalając wysokość odszkodowania, nie bierze pod uwagę to jakie są rozmiary powstałej szkody oraz jakie są ceny części i naprawy pojazdu. Istotny wpływ ma również sama wartość samochodu.

Jak ustalić wartość auta do wypłaty odszkodowania?

Wartość auta to jeden z istotniejszych czynników wpływających na wysokość rekompensaty. W przypadku nowych samochodów wartość pojazdu jest dość prosta do ustalenia. Na jej poznanie istnieją dwa sposoby. Najprostszym jest faktura VAT, która została wystawiona przez dealera samochodowego. Kwota, która na niej widnieje, jest wartością samochodu. Należy jednak pamiętać, że obowiązuje ona jedynie przez pierwsze pół roku po wystawieniu dokumentu. Po upływie tego czasu firma ubezpieczeniowa, aby ustalić wartość samochodu, korzysta z programu kosztorysowego. Program ten ma również zastosowanie w przypadku, gdy samochód był wcześniej serwisowany lub naprawiany.

odszkodowanie z oc sprawcy

Właściciel nowego samochodu, który chce sprawdzić na własną rękę, jak wysokie odszkodowanie mu przysługuje, nie powinien kierować się informacjami udostępnionymi przez innych kierowców, którzy mieli podobne stłuczki. Wynika to z tego, że wartość nowego samochodu zawsze jest wyższa niż tego, który po drogach jeździ już jakiś czas. W związku z tym właściciel nowego samochodu otrzyma wyższe świadczenie, nawet jeśli zakres uszkodzeń był taki sam.

Szkoda całkowita nowego samochodu z salonu

Poważny wypadek czy kolizja może spowodować, że nawet nowy samochód prosto z salonu będzie się nadawał tylko na złom. Gdy tak się stanie, rzeczoznawca firmy ubezpieczeniowej orzeknie o szkodzie całkowitej. Oznacza to, że cena naprawy jest wyższa niż wartość samochodu. W przypadku aut prosto z salonu rzadko występują tego typu sytuacje, ale są one możliwe. W takim przypadku poszkodowany również ma prawo ubiegać się o odszkodowanie. Jego wysokość uzależniona jest od wartości samochodu w dniu wypadku oraz wartości wraku.

Przy orzeczeniu o szkodzie całkowitej nowego samochodu obowiązuje więc ta sama zasada co przy wypłacie odszkodowania za naprawy – im wyższa wartość samochodu, tym wyższa kwota rekompensaty. Trzeba jednak wiedzieć, że w przypadku odszkodowania za szkodę całkowitą jest ono różnicą w wartości nieuszkodzonego samochodu, a wraku. Wrakiem poszkodowany może dowolnie dysponować, np. sprzedając go.  Poszkodowany musi jednak pamiętać, aby dokładnie sprawdzić, czy ubezpieczyciel ma racje, orzekając o szkodzie całkowitej samochodu. W tym celu najlepiej jest powołać niezależnego rzeczoznawcę. Jeśli ma się jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie, od decyzji firmy ubezpieczeniowej można się odwołać. W przypadku, gdy decyzja o szkodzie całkowitej jest właściwa, poszkodowany w myśl przepisów, może liczyć na pomoc towarzystwa ubezpieczeniowego w zagospodarowaniu wraku.

Wyższa kwota odszkodowania za nowy samochód

Z racji tego, że na wysokość odszkodowania z OC sprawcy, duży wpływa ma wycena  wartości samochodu na dzień wypadku, właściciele nowych pojazdów mogą liczyć na to, że otrzymają wyższą rekompensatę od ubezpieczyciela niż właściciela aut używanych. Różnice mogą wynosić nawet od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jednak sama wysokość odszkodowania zawsze zależy od rozmiaru szkód, za wgniecie nie czy rysę otrzyma się mniej pieniędzy niż w przypadku orzeczenia o szkodzie całkowitej. Właściciele nowych samochodów nie powinni także zapominać, że w ich przypadku proces likwidacji szkody przebiega w standardowym trybie. Nie obejdzie się bez dokumentacji fotograficznej zniszczeń oraz oświadczenia o winie sprawcy. Konieczny jest również kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym, które skieruje na miejsce zdarzenia rzeczoznawcę. O tych krokach nie można zapomnieć, ponieważ nawet w przypadku nowego samochodu można mieć problemy z uzyskaniem odszkodowania.

 

Dodatkowe pieniądze za odszkodowanie za wypadek drogowy

0

Poszkodowany, którego samochód ucierpiał w wypadku samochodowym przede wszystkim myśli o tym, aby naprawić pojazd. I ile usterka nie jest poważna, kwotę na jej naprawę może szybko wyłożyć z własnej kieszeni, ale zdarzają się też sytuacje, że naprawa samochodu po kolizji może wiele kosztować. Nie każdy kierowca ma na tyle wolnych funduszy, aby ją pokryć. Wtedy z niecierpliwością czeka na wypłatę odszkodowania z OC sprawcy. To ono ma pokryć koszty koniecznych napraw. Zobacz jak szybko uzyskać odszkodowanie za wypadek komunikacyjny.

Odszkodowanie za uszkodzony samochód, skąd jest wypłacane?

Poszkodowany, czyli właściciel uszkodzonego w wypadku lub kolizji samochodu o ile nie jest sprawcą zdarzenia, może wystąpić o odszkodowanie do firmy ubezpieczeniowej winnego. Firma ta na podstawie opłacanych przez sprawcę obowiązkowych składek na ubezpieczenie OC wypłacić rekompensatę za szkody. Z tytułu tego ubezpieczenia pokrywane jest także zadośćuczynienie za szkody osobowe, np. złamaną rękę czy zwichnięty obojczyk. W teorii wypłata odszkodowania za wypadek komunikacyjny jest bardzo prosta, jednak jest tak tylko w teorii. Jak pokazuje praktyka, firmy ubezpieczeniowe niechętnie chcą wypłacać wysokie odszkodowania. Do ich częstych praktyk należy zaniżanie kwoty świadczenia lub opóźnienie terminu jego wypłaty. Wszystko to sprawia, że poszkodowany nie może szybko uporać się z konsekwencjami wypadku, np. naprawić usterek w samochodzie. W związku z tym każdy kierowca powinien wiedzieć jakie kroki podjąć, aby przyspieszyć całą procedurę.

Krok 1: czynności, które należy podjąć na miejscu kolizji

Po kolizji (czyli zdarzeniu drogowym, w którym nie ma ofiar w ludziach) należy przede wszystkim skupić się na pozyskiwaniu dowodów. W przypadku, gdy winny całego zajścia nie ucieka od odpowiedzialności i decyduje się przyjąć rolę sprawcy na siebie, konieczne jest spisanie z nim odpowiedniego oświadczenia. Oświadczenie to będzie potwierdzeniem, co tak naprawdę się wydarzyło. Musi ono zawierać: dane uczestników kolizji, dane samochodów biorących w niej udział, dane ubezpieczyciela sprawcy kolizji oraz polisy OC, rysunek sytuacyjny, jasne oświadczenie o winie, opis zdarzenia, data i podpisy. Oprócz samego oświadczenia dobrze jest uzyskać numery telefonów od ewentualnych świadków samego zdarzenia lub też nagrania np. z monitoringu parkingowego. Poszkodowany koniecznie powinien wykonać dokumentację fotograficzną powstałych w samochodzie uszkodzeń.

W przypadku, gdy sprawa nie chce się przyznać do winy, odmówił podpisania oświadczenia, jest w stanie nietrzeźwym lub pod wyraźnym wpływem środków odurzających, a także, gdy uciekł z miejsca wypadku, należy wezwać policję. Wtedy to ona sporządza notatkę ze zdarzenia, która również jest przekazywana ubezpieczycielowi.

Krok 2: kontakt z ubezpieczycielem sprawcy i wycena szkód

Kolejny krok obejmuje skontaktowanie się z firmą ubezpieczeniową sprawcy wypadku w celu poinformowania ich o szkodzie, która nastąpiła. Zgłoszenie można wykonać telefonicznie, osobiście lub za pomocą strony www. W trakcie całej rozmowy należy poinformować ubezpieczyciela, gdzie znajduje się obecnie uszkodzony samochód. W to miejsce zostanie skierowany rzeczoznawca, który oceni rozmiar szkód. Należy pamiętać, że do czasu pojawienia się rzeczoznawcy i oględzin uszkodzonego pojazdu nie należy go naprawiać czy wymieniać części. Takie działania mogą spowodować, że towarzystwo ubezpieczeniowe obniży wartość rekompensaty.  W tym kroku jest również miejsce na przekazanie ubezpieczycielowi kompletu dokumentacji i dowodów z miejsca zdarzenia.

Krok 3: oczekiwanie na decyzje ubezpieczyciela

Po oględzinach i wycenie szkód przez rzeczoznawcę, a także przekazaniu firmie ubezpieczeniowej kompletu dokumentów przychodzi czas na oczekiwanie na decyzje. Ta powinna nadejść do 30 dni od daty zgłoszenia szkody. W tym terminie ubezpieczyciel zobowiązany jest również do wypłacenia świadczenia. Jeśli przypadek jest skomplikowany, wypłata może zostać przesunięta o 14 lub kolejne 60 dni. Maksymalnym terminem rozpatrzenia sprawny likwidacji szkody jest 90 dni. Termin ten dotyczy sytuacji, gdy w sadzie nie toczy się postępowanie ws. zdarzenia drogowego. Jeśli tak jest, wielu ubezpieczycieli  z wypłatą świadczenia czeka do jej zakończenia. O swoich decyzja ubezpieczyciel musi poinformować  poszkodowanego na piśmie. Oznacza to, że poszkodowany musi dostać pismo przyznające odszkodowanie, obniżające je, odrzucające wniosek o wypłatę roszczenia lub informujące o przedłużeniu postępowania. Brak takich pism świadczy o tym, że ubezpieczyciel nie działa zgodnie z prawem.

Co zrobić, jeśli sprawa nie ma ważnej polisy OC?

Posiadanie polisy OC jest obowiązkiem każdego kierowcy, jeśli jednak zdarzy się, że sprawca wypadku jej nie ma lub uciekł z miejsca zdarzenia, wtedy poszkodowany zgłasza szkodę do wybranego, dowolnego ubezpieczyciela. Firma ubezpieczeniowa nie mogąc rozstrzygnąć sprawy, kieruje ją do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Zajmuje się on rozpatrzeniem sprawy, jednak wypłaci odszkodowanie tylko za szkody na osobie, a nie na majątku poszkodowanego.

 

Regres ubezpieczeniowy: czym jest i jak działa?

0

O tym, że poszkodowany w kolizji czy wypadku samochodowym może starać się o odszkodowanie  polisy OC sprawcy, wie prawie każdy kierowca. Nie wiele osób zastanawia się jednak, jak wygląda sytuacja z drugiej strony, czyli sprawy wypadku. Jakie on ponosi konsekwencje za spowodowanie zdarzenia komunikacyjnego? Jedną z takich konsekwencji jest regres, czyli roszczenie firmy ubezpieczeniowej lub UFG względem sprawcy szkody. Roszczeni to dotyczy zwrotu wypłacanych poszkodowanemu środków pieniężnych. Regres ubezpieczeniowy dotyczy zarówno szkód majątkowych, jak i komunikacyjnych i występuje w polisach OC i AC.

Konsekwencje związane ze spowodowaniem kolizji samochodowej

W założeniu wykupione ubezpieczenie OC ma chronić kierowcę przed szkodami, które sam wyrządza. Regularnie opłacając składki OC, można liczyć się z tym, że w przypadku spowodowania wypadku czy kolizji odszkodowanie dla poszkodowanego wypłacić ubezpieczyciel. I zazwyczaj tak jest. Jednak czasem kierowca nie może unikać wszystkich negatywnych skutków swojego zachowania. Wykupowane ubezpieczenia  mają klauzule, które w pewnych sytuacjach zwalniają ubezpieczyciela z odpowiedzialności. Oznacza to, że ubezpieczyciel, chociaż wypłaci poszkodowanemu odszkodowanie to do zwrotu jego kosztów wezwie swojego klienta. Taka sytuacja nazywana jest regresem ubezpieczeniowym.

Kiedy obowiązuje regres ubezpieczeniowy?

Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela dokładnie opisane są w umownych, dlatego przed ich podpisaniem konieczne jest dokładne przeczytanie dokumentu. Nie mniej jednak są sytuacje, w których większość ubezpieczycieli stosuje regres. Należą do nich przede wszystkim te szkody, które zostaną wyrządzone umyślnie i celowo, np. zaaranżowane stłuczki, celowe uszkodzenia pojazdu. Firmy ubezpieczeniowej wyłączają swoją odpowiedzialność również wtedy, gdy kierowca powodujący wypadek był pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, ucieka z miejsca wypadku, spowodował wypadek kradzionym pojazdem, spowodował wypadek, prowadząc pojazd bez uprawnień.

Regres ubezpieczeniowy a brak polisy OC

Regres ubezpieczeniowy obowiązuje również tych, kierowców, którzy spowodowali wypadek, nie mając ważnego ubezpieczenia OC. Wtedy po zwrot odszkodowania wypłaconego poszkodowanemu zwróci się do sprawcy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Należność względem UFG trzeba uregulować do 30 dni od doręczenia wezwania do zapłaty, w innym przypadku naraża się na proces sądowy. Po wyroku nakazującym zapłatę zobowiązania następuje egzekucja komornicza.

Przy jakich ubezpieczeniach obowiązuje regres ubezpieczeniowy?

Regres ubezpieczeniowy obowiązuje zarówno przy ubezpieczeniach OC, jak i AC. Dotyczy odszkodowań wypłacanych za szkody komunikacyjne oraz majątkowe. Regres ubezpieczeniowy może dotyczyć również osoby, która znajduje się poza stosunkiem ubezpieczenie. Oznacza to, że np. zalewając sąsiada (ponieważ zapomniało się zakręcić wodę w kranie) trzeba liczyć się z tym, że jego firma ubezpieczeniowa zwrócić się do ciebie po zwrot odszkodowania, któremu mu wypłaciła.

 

Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?

0

Jedną z metod oceny szkody spowodowanej w wypadku czy kolizji jest metoda kosztorysowa. Opiera się ona na sporządzeniu przez rzeczoznawcę firmy ubezpieczeniowej kosztorysu. Na podstawie tego dokumentu ubezpieczyciel określa jakiej wysokości odszkodowanie winno być wypłacone poszkodowanemu. Należy pamiętać, że prawo do wglądu w kosztorys ma również strona poszkodowana. Właściciel samochodu zniszczonego w czasie kolizji może sprawdzić, czy dokument zawiera wszystkie pozycje i jest profesjonalnie sporządzony. Jednak, aby to ocenić, konieczne jest posiadanie wiedzy w zakresie tego, co powinien zawierać kosztorys. Zdobycie jej nie jest zbyt trudne, ponieważ każdy kosztorys tworzy się w oparciu o określony schemat. Zobacz, co powinien zawierać kosztorys powypadkowy.

Szczegółowa specyfikacja naprawy – z czego powinien składać się kosztorys powypadkowy?

Jednym z głównych elementów każdego kosztorysu jest szczegółowa specyfikacja naprawy. To właśnie ona mówi, jakie koszty poniesione zostały na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed wypadku. Co więcej, na podstawie szczegółowej specyfikacji naprawy ustalana jest też wysokość wypłacanej rekompensaty. Każdy poszkodowany powinien więc dokładnie sprawdzić ten element kosztorysu i zweryfikować, czy firma ubezpieczeniowa nie popełniła przy jego przygotowaniu błędu. Szczegółowa specyfikacja naprawy powinna zawierać:

  • Ilość oraz rodzaj operacji koniecznych do wykonania naprawy –  w tej pozycji powinny się znaleźć takie słowa jak wymiana, naprawa, regeneracja części, lakierowania elementów;
  • Części podlegające wymianie oraz naprawie wraz z ich cenami;
  • Jakość części, które zostały uwzględnione przy kalkulacji, ich producenta oraz dostawce; Liczbę, rodzaj oraz stawkę roboczogodziny koniecznej do przeprowadzenia naprawy uszkodzonego pojazdu; kosztorys powinien uwzględniać stawkę roboczogodziny wypracowanej przez mechanika, blacharze czy lakiernika, pozwala to zastosować w kalkulacji poszczególne stawki specjalistów, jeśli ubezpieczyciel przedstawia uśredniony czas, należy się odwołać od takiego dokumentu.

Jakość części zastosowanych w kosztorysie powypadkowym

Każdy poszkodowany w wypadku/kolizji samochodowej musi pamiętać, że ubezpieczyciel nie ma prawa stosować w samochodzie części zamiennych nieoryginalnych, jeśli przed wypadkiem takie nie były w nim zamontowane. Takie działanie jest jednak bardzo częste i ma na celu zaniżenie wartości odszkodowania. Stąd też otrzymując od ubezpieczyciela kosztorys, koniecznie trzeba sprawdzić jakość zastosowanych w trakcie naprawy części. Mówiąc o jakości części samochodowych, wyróżniamy 4 ich rodzaje

  • Części samochodowe O (oryginalne/serwisowe) – te części są rekomendowane i dostarczana przez koncerny samochodowe, to one je produkują lub zlecają to swoim podwykonawca, części O posiadają logo koncernu;
  • Części samochodowe Q – są to części, które w większości posiadają te same właściwości technicznego co części O; produkowane są przez dostawców na tzw. pierwszy montaż z użyciem tej samej technologii, co w przypadku produkowania części dla koncernów samochodowych; nie posiadają loga producenta i są dostępne w niezależnych hurtowniach i sieciach sklepów;
  • Części samochodowe P – części te odpowiadają jakością tym stosowane w trakcie montażu fabrycznego, jednak nie są dostarczane na pierwszy montaż, nie posiadają też loga producenta;
  • Części samochodowe Z – tak oznaczane są zamienniki, które nie zostały uwzględnione w powyższych kategoriach.

Błędny kosztorys ubezpieczyciela – jak go poznać?

Kalkulacja powypadkowa to podstawowy dokument mówiący o wysokości odszkodowania, dlatego tak ważna jest jego odpowiednie zweryfikowanie, a w przypadku stwierdzenia niezgodności ze stanem faktycznym odwołanie od niego. Poszkodowany przede wszystkim powinien zwrócić uwagę, czy ubezpieczyciel celowo nie zaniża  niektórych pozycji w kosztorysie. Podejrzane jest, jeśli kosztorys nie zawiera wyżej wymienionych pozycji. Przesłanką rodząca podejrzenia o zaniżone odszkodowanie jest również stwierdzenie szkodzie całkowitej lub w przypadku orzeczenia o szkodzie częściowej pomieszczenie szacowanych kosztów naprawy. W tym drugim przypadku objawia się to m.in. uwzględnieniem amortyzacji części samochodowych (czyli stopnia zużycia części w uszkodzonym samochodzie, które będzie trzeba wymienić), obniżonymi kosztami robocizny, zastosowaniem tanich zamienników części samochodowych zamiast tych oryginalnych i serwisowych.

Co zrobić jak ubezpieczyciel zaniża kosztorys?

Przede wszystkim, jeśli poszkodowanemu wydaje się, że ubezpieczyciel zaniża koszty naprawy, podane w kosztorysie musi on to sprawdzić. Może to zrobić na własną rękę lub przy pomocy niezależnego rzeczoznawcy. Koszt sprawdzenie to kilka tysięcy złotych, o ich zwrot można ubiegać się u ubezpieczyciela, jeśli wykaże się, że  pierwotny kosztorys był błędnie przygotowany. Po sprawdzeniu należy przedstawić firmie pismo reklamacyjne, które mówią o tym, że nie zgadzamy się z ich wyceną. W piśmie można także zażądać przeprowadzenia oceny szkód ponownie przez niezależnego eksperta.

 

Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkody?

0

Poszkodowani w wypadkach samochodowych i kolizjach liczą na jak najszybsze załatwienie sprawy z ubezpieczycielem i równie szybką wypłatę odszkodowania. Jednak standardowa procedura likwidacji szkody może się przeciągać i stwarzać problemy. Niekiedy na wypłatę odszkodowania trzeba czekać nawet 90 dni. Poszkodowani, którzy chcieliby przyspieszyć ten proces, mogą skorzystać z tzw. bezpośredniego likwidowania szkody. Zobacz, na czym polega cały proces BLS i kto może z niego skorzystać.

Kto może skorzystać z BSL? Towarzystwa ubezpieczeniowe zrzeszone w ramach systemu bezpośredniej likwidacji szkody

W bezpośredniej likwidacji szkody mogą skorzystać ci poszkodowani, których firmy ubezpieczeniowe dołączyły do systemu BLS. Wśród takich można znaleźć m.in. PZU Wartę, Concordia Ubezpieczenia, Aviva, Gothear, Uniqa, grupa AXA, Liberty, Ergo Hestia.

Na czym polega bezpośrednia likwidacja szkód?

Do tej pory osoba poszkodowana w wypadku lub kolizji samochodowej swoje roszczenie musiała zgłosić do ubezpieczyciela sprawcy całego zdarzenia. To z nim się kontaktowała i od niego otrzymywał należne odszkodowanie. Zmieniło się to w kwietniu 2015 roku, kiedy to w Polsce uruchomiono system BLS. Oznacza on, że poszkodowany z roszczeniem może wystąpić do tej firmy ubezpieczeniowej, w której samemu ma się wykupioną polisę OC. Ubezpieczyciel poszkodowanego pełni rolę pośrednika,  która polega na przekazywaniu dokumentacji do ubezpieczyciela sprawcy, kontroli czasu rozpatrywania wnioski i wypłaceniu rekompensaty. Dzięki temu cały proces likwidacji szkody jest szybszy i prostszy dla poszkodowanego. Co więcej, można tu liczyć na współpracę na linii klient – ubezpieczyciel, co zawsze wiążę się z korzyściami.

Kiedy można zgłosić sprawę do bezpośredniej likwidacji szkody?

Jak pokazują dane, ok. 90% szkód może być rozpatrywane w ramach bezpośredniej likwidacji szkody. Są jednak sytuacje, kiedy nie jest to możliwe. BSL nie obejmuje zdarzeń drogowych, w których szkody przekraczają 30 tys. zł, w wypadku biorą udział więcej niż dwa pojazdy, zdarzenie miało miejsce poza terenem Polski oraz sprawa trafiła do sądu. Co więcej, większość ubezpieczycieli rozpatrywanie spraw w systemie BLS uzależnia od tego, czy firma ubezpieczeniowa sprawcy również do niego należy. Trzeba też wspomnieć, że w ramach bezpośredniej likwidacji szkody nie są rozpatrywane te osobowe, czyli związane z uszczerbkiem na zdrowiu.

Jeżeli poszkodowany brał udział w wypadku lub koalicji, które nie kwalifikują się do rozpatrywania w ramach BSL, nadal może zgłosić szkodę tradycyjnie do ubezpieczyciela sprawcy wypadku.

Jak rozpatrywane są szkody w ramach BLS?

Szkody w ramach BSL są rozpatrywane na takich samych zasadach jak te zgłaszane do ubezpieczyciela sprawcy. Zastosowanie mają tu te same terminy, procedury wyceny szkody i przydzielania wysokości odszkodowania oraz zasady dotyczące reklamacji i odwołań od decyzji ubezpieczyciela. Jedyna zmiana jest fakt, że zamiast kontaktować się z „obcą” firmą kontakt pozostaje z tą, w której jest się klientem.

 

Odszkodowanie dla pasażera z ubezpieczenia NWW

0

Poszkodowani w wypadkach samochodowych zazwyczaj pierwsze roszczenia, jakie wnoszą to te, które mogą zostać wypłacone z OC polisy sprawcy. Należy jednak pamiętać, że nie są to jedyne możliwości poszkodowanych w zakresie uzyskania rekompensat finansowych. Mogą oni również starać się o wypłatę świadczenia z ubezpieczenia NNW. Ubezpieczenie komunikacyjne od następstw nieszczęśliwych wypadków przypisywane jest do pojazdu, a nie konkretnej osoby. Dzięki takiemu rozwiązaniu obejmuje ono swoim zakresem zarówno kierowcę, jak i pasażera pojazdu. Ważna informacja jest również, że odszkodowanie z NNW otrzymuje się niezależnie od innych świadczeń uzyskanych z tytułu tego samego zdarzenia.  Zobacz jak starać się o odszkodowanie dla pasażera z ubezpieczenia NNW.

Czy odszkodowanie NNW to, to samo co odszkodowanie z OC sprawcy?

Pasażer pojazdy, który uległ wypadkowi, może liczyć na kilka rodzajów świadczeń pieniężnych, które mają mu pomóc wrócić do stanu sprzed wypadku. Tym najczęściej pobieranym jest odszkodowanie z OC sprawcy, jednak nie jest ono jedyne, o które można wystąpić. Jeżeli kierowca, z którym się podróżuje, wykupił ubezpieczenie komunikacyjne od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), to można ubiegać się również o wypłatę tego świadczenia. W praktyce oznacza to, że poszkodowany pasażer otrzyma równolegle dwa odszkodowania. Należy mieć jednak świadomość, że wysokość odszkodowania NNW nie jest duża, na pewno to wypłacone z OC sprawy będzie wyższe. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować z jego otrzymania.

Kiedy pasażer może otrzymać odszkodowanie NNW za wypadek samochodowy?

Przede wszystkim o tym, kiedy można otrzymać odszkodowanie z NNW, w szczegółach informuje umowa z ubezpieczycielem. Przed wystąpieniem o świadczenie należy się z nią dokładnie zapoznać i sprawdzić, czy sytuacja, w której doszło do wypadku, nie jest wykluczona z odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej. Może się tak zdarzyć, jeśli np. do zdarzenia doszło w trakcie postoju, a nie jazdy samochodem.

Kolejną kwestią jest to, że wypadek powinien się mieścić w definicji następstw nieszczęśliwego wypadku. Oznacza to, że musi być zdarzeniem nagłym, którego nie da się przewidzieć, ani mu zapobiec. Firmy ubezpieczeniowe analizując roszczenia poszkodowanych, pod uwagę biorą również to, czy skutki wypadku mają charakter trwały lub są odczuwane przez poszkodowanego pasażera przez dłuższy czas. O odszkodowanie NNW mogą wystąpić osoby, które doznały w wypadku uszkodzeń ciała oraz rodzina pasażera, który w jego wyniku poniósł śmierć.

Uprawnienie do odszkodowania komunikacyjnego NNW

Osobami uprawnionymi do utrzymania ubezpieczenia komunikacyjnego NNW są: kierowca lub pasażer ubezpieczonego pojazdu, którzy w wyniku wypadku doznali obrażeń ciała i uszczerbków na zdrowiu. Odszkodowanie wypłacane jest osobie poszkodowanej, a w przypadku jej śmierci osobie wskazanej w ubezpieczeniu (w przypadku kierowcy pojazdu). Jeśli śmierć w wypadku ponosi pasażer osobami uprawnionymi do wystąpienia z roszczeniem oraz otrzymania świadczenia są najbliżsi ofiary. Jako najbliższych ma się tu na myśli rodzinę zgodnie z kolejnością obowiązującą przy dziedziczeniu ustawowym.

Wysokość odszkodowanie NNW za wypadek samochodowy

Odszkodowania NNW nie są wysokie. Firmy ubezpieczeniowe obliczają je na podstawie procentowego uszczerbku na zdrowiu, jakie pasażer doznał na skutek wypadku. Wysokość rekompensaty wyliczana jest w oparciu o specjalne tabele, które procentowo określają uraz, którego się doznało. Oznacza to, że np. za omdlenie nie otrzyma się odszkodowania, bo nie jest ono traktowane jako uraz.

Jak starać się o odszkodowanie NNW za wypadek samochodowy?

Pierwszym krokiem starania się o odszkodowanie NNW za wypadek samochodowy jest zgłoszenie ubezpieczycielowi szkody. Może to nastąpić nawet do 3 lat od jej powstania, jednak zaleca się skontaktować z towarzystwem ubezpieczeniowym jak najszybciej. Zgłaszając szkodę, trzeba zadbać o odpowiednie jej udokumentowanie. Tutaj pomocne będą dokumenty ze szpitala, np. karta pacjenta, wypisy, kartoteki. Szkodę najlepiej zgłosić po zakończonym leczeniu i rehabilitacji, dzięki temu będzie można ubezpieczycielowi przedstawić komplet dokumentacji. Wyjątkiem jest tu sytuacja, kiedy leczenie i rehabilitacja jest długotrwałe. Wtedy polecane jest zgłoszenie szkody szybki i uzupełnianie na bieżąco dokumentacji.

Kiedy właściciel samochodu może uzyskać odszkodowanie NNW?

Odszkodowanie NNW może uzyskać również właściciel pojazdu, który brał udział w wypadku. Dzieje się tak wtedy, gdy właściciel jest jednocześnie pasażerem (np. kieruje osoba spokrewniona). Jeśli na skutek wypadku doznał on obrażeń ciała, może wtedy starać się o odszkodowanie NNW (jeśli takie wykupił) oraz rekompensatę z własnego OC.

Należy jednak pamiętać, że podstawą do starania się o odszkodowanie komunikacyjne z ubezpieczenia NNW jest fakt, że kierowca takie wykupił i jest ono ważne. Jeżeli tego nie zrobił, poszkodowani w wypadku mogą jedynie wystąpić o rekompensatę z ubezpieczenia OC sprawcy zdarzenia drogowego.

 

Zwrot kosztów wynajmu pojazdu zastępczego: komu przysługuje i kiedy?

0

Uszkodzonym w  trakcie kolizji czy wypadku samochodem nie zawsze da się poruszać. Bardzo często pojazd należy zostawić na kilka dni, a nawet tygodniu w warsztacie samochodowym, w którym dokonywane są naprawy. Jest to duże utrudnienie dla poszkodowanego. Jeśli nie ma on drugiego samochodu, jego zdolność poruszania się jest znacznie ograniczona. Te utrudnienia dotyczą nie tylko osób, które potrzebują samochodu do pracy, ale i tych, którzy wykorzystują go np. do przewożenia dzieci do szkoły. W takim przypadku zgodnie z przepisami poszkodowanemu przysługuje samochód zastępczy lub zwrot kosztów jego najmu. Jednak ubezpieczyciele często odmawiają pokrycia takich kosztów. Zobacz czy mają do tego prawa.

Kiedy ma się prawo do pojazdu zastępczego?

Prawo do samochodu zastępczego przysługuje każdemu poszkodowanemu bez wglądu na to, czy szkoda powstała w trakcie wypadku/kolizji jest całkowita, czy częściowa. W tym drugim przypadku (szkody częściowej) poszkodowany może liczyć na zwrot kosztów wynajmu samochodu zastępczego w okresie naprawy pojazdu, w przypadku szkody całkowitej auto zastępcze przysługuje do czasu zakupu nowego. Nie ma tutaj znaczenia łatwy dostęp do komunikacji publicznej oraz to, do jakich celów się wykorzystuje auto (prywatnych/zawodowych).

Czy ubezpieczyciel zawsze zwróci koszty wynajmu samochody zastępczego?

Większość poszkodowanych decyduje się na wynajem auta zastępczego na własną rękę.  Jednak wybierając tę opcję, należy mieć na uwadze, że ubezpieczyciel w pewnych sytuacjach  może odmówić zwrotu poniesionych kosztów. Aby tego uniknąć, trzeba pamiętać, że samochód zastępczy powinien być o podobnej klasie, parapetach i specyfikacji co ten uszkodzony. Konieczne jest też zwrócenie uwagi na stawki najmu auta w wypożyczalni. Nie mogą one przekraczać średniej ceny najmu obowiązującej w mieście/ regionie. Jeśli nie zastosuje się do tych uwag, ubezpieczyciel może odrzucić wniosek o zwrot kosztów samochodu zastępczego.

Na, ile można wynająć samochód zastępczy?

Ścisłym regulacjom podlega także czas najmu auta zastępczego. Zwrot kosztów jego wynajmu należy się za okres, w którym faktycznie było się pozbawionym możliwości korzystania ze swojego samochodu. Oznacza to, że pojazd należy zwrócić wraz z odbiorem swojego z warsztatu. W przypadku szkody całkowite można korzystać z auta do momentu zakupu nowego, ale nie dłużej niż do chwili wypłaty odszkodowania.

Kiedy nie można wynająć samochody zastępczego na koszt ubezpieczyciela?

Firma ubezpieczeniowa odrzuci także roszczenia dotyczące zwrotu kosztów wynajmu samochodu zastępczego w przypadku, gdy udowodni, że poszkodowany ma inny samochód, którym może jeździć w trakcie naprawiania tego uszkodzonego.  Przesłanką do odrzucenia roszczenie jest też fakt nieprzedstawienia ubezpieczycielowi dowodów na wynajem samochodu i jego eksploatacji np. faktury z wypożyczalni, rachunków za benzynę itd.

Wynajem samochody zastępczego budzi wiele kontrowersji u ubezpieczycieli, część towarzystw niechętnie zwraca koszty najmu i stara się je zminimalizować i ograniczyć. Stąd też niekiedy można spotkać się z praktykami pomniejszania wydanej kwoty o tzw. wydatki eksploatacyjne, które poszkodowany poniósłby, jeżdżąc swoim  samochodem.

 

Odszkodowanie dla kierowców poszkodowanych za granicą

0

Wyjazdy zagraniczne są coraz popularniejszą formą spędzania wolnego czasu. Osoby, które podróżują samochodem, muszą jednak liczyć się z tym, że na drodze może spotkać ich nieprzyjemna sytuacja. Mowa tutaj o koligacjach, wypadkach czy stłuczkach. Warto więc wiedzieć jak zachować się w czasie kolizji za granicą i jakie działania podjąć, aby potem nie mieć problemów z wypłaceniem odszkodowania za poniesione straty. Należy zaznaczyć, że trochę inaczej wygląda kwestia likwidacji szkody w przypadku wypadku w Unii Europejskiej i poza nią.

Jak przygotować samochód na wyjazd zagraniczny?

Wyjeżdżając za granicę, warto się do tego odpowiednio przygotować. Rzeczą oczywista jest sprawdzenie, czy samochód działa i nie jest uszkodzony. Jednak wielu kierowców zapomina o ubezpieczeniach, które zagwarantują bezpieczną podróż. Samo OC wykupione w polskim towarzystwie może być niewystarczające, do niego warto dokupić pakiety, które obowiązują w danym państwie. Dzięki nim w przypadku kolizji czy wypadku można zwrócić się do lokalnego ubezpieczyciela i uzyskać  m.in. pomoc  w holowaniu samochodów, wynajmie pojazdu zastępczego, zapewnienia noclegu na miejscu wypadku czy też tłumaczeniu dokumentów i procedury policyjnej.

Oprócz ubezpieczeń warto do samochodu włożyć druk polsko – angielskiego oświadczenia o szkodzie. Jego wzory można bez problemu znaleźć w Internecie. Dokument ten jest podstawą do ubiegania się o odszkodowanie. Jego brak może utrudnić i wydłużać całą procedurę. W przypadku kolizji należy go uzupełnić o dane swoje oraz sprawcy, a gdy jest z tym problem wezwać policję.

Kolizja za granicą – czy wzywać policję?

Jeżeli ze sprawcą wypadku nie da się porozumieć, nie chce przyznać się od do winy, jest nietrzeźwy, pod wpływem środków odurzających  lub też z innych przyczyn budzi nasze wątpliwości, na miejsce zdarzenia warto wezwać policję. Należy jednak pamiętać, że w niektórych krajach np. Austrii, Czechach czy Serbii przyjazd funkcjonariuszy wiąże się z opłatą manipulacyjną. Opłaty należy dokonać również za spisany przez nich protokołu.

Oświadczenie o winie w przypadku kolizji za granicą

W przypadku kolizji za granicą podobnie jak w Polsce należy spisać oświadczenie o winie. Jednak w trakcie podpisywania dokumentu konieczne jest zachowanie dużej czujności. Jeśli nie jest ono spisywane na standardowym druku, należy zachować szczególna ostrożność. Druga strona wypadku może chcecie wymusić przyznanie się do winy lub zrzeczenie się prawa do rekompensaty.

Likwidacja szkody w przypadku kolizji za granica

Strona poszkodowana w wypadku może ubiegać się o odszkodowanie w zagranicznym oddziale agencji ubezpieczeniowej. W całym procesie uczestniczy reprezentant agencji ds. roszczeń, który w imieniu poszkodowanego kontaktuje się z ubezpieczycielem sprawcy. Rolę reprezentanta pełni jedno z polskich towarzystw ubezpieczeniowych. Cały proces trwa do 3 miesięcy od czasu zgłoszenia szkody.

W przypadku, gdy wypadek/kolizja miała miejsce poza terenie Unii Europejskiej z likwidacją szkody, a co za tym idzie, kontaktem z zagranicznym ubezpieczycielem należy sobie poradzić samu, ponieważ nie występuje tu reprezentant ds. roszczeń.

 

ZOBACZ TEŻ